Omtanke och lyhördhet i Caritas S:t Lars

Språkcafé, besöksgrupp, aktiviteter för äldre och stöd till nyanlända i Sverige - Caritas-volontärerna i S:t Lars katolska församling i Uppsala lägger ner sin själ och sin fritid på att hjälpa och stötta sina medmänniskor.

En gång i veckan är det språkcafé i S.t Lars.

Den administrativa formen är självständig förening med årsmöte, styrelse och ekonomisk redovisning och verksamheten finansieras av medlemsavgifter och gåvor. De olika projekten (se nedan) föreslås av medlemmar, församlingens pastoralråd eller föreningens samverkansorganisationer.

Det man gör varierar över tid beroende på vilka behov som finns. Men vad man än gör är omtanke och lyhördhet ledorden .

”Vi strävar efter att vara lyhörda för de växlande behoven.”

För närvarande har Caritas S:t Lars följande aktiviteter:

S:t Lars Språkcafé

Varje vecka tar en grupp volontärer emot gäster för att prata svenska, hjälpa till att förstå samhället, förklara, umgås och ibland som medmänniska lyssna på olika öden. Gästerna kommer i stort sett från hela världen. Alla är välkomna.

”En eftermiddag i veckan hjälper vi till att förkorta vägen in till det svenska samhället.”

S:t Lars Besöksgrupp

Besöksgruppen besöker församlingsbor som vill ha kontakt med församlingen i form av samtal, själavård och gudtjänstgemenskap när de inte själva kan komma till kyrkan. Förutom fysiska besök hålls också kontakten via telefonsamtal.

Stöd till nykomna med särskilda behov

Ibland måste samhällets insatser stöttas med snabba aktioner i väntan på formella beslut. Caritas S:t Lars bidrar att lindra nöden.

Uppmärksamhetsaktioner för äldre

Vid stora högtider uppmärksammar man församlingens äldre medlemmar på olika sätt.

”Caritas S:t Lars bidrar till att lindra ensamheten och öka gemenskapen.”

Kyrkluncher

Caritas S:t Lars arrangerar med viss regelbundenhet kyrkluncher efter söndagens högmässa där målet är att samla pengar till karitativ verksamhet (välgörenhet) och att bidra till församlingens gemenskap.

Alina Maric, eldsjäl.

Alla är välkomna.

Bodil Frankow, eldsjäl.

Stöd till andra organisationer för gemensamma aktioner vid akuta situationer

Caritas S:t Lars medlemmar deltar i samordnade insatser med andra organisationer då ett sådant behöv uppstår.

Vill du läsa mer om  Caritas S:t Lars och deras språkcafé kan du klicka HÄR.