Extremt svår situation efter jordbävningen

Läget blir allt värre efter den kraftiga jordbävning som drabbade norra Syrien och södra Turkiet den 6 januari. Förstörelsen och vintervädret har gjort det är extremt svårt att nå de drabbade områdena. Men vi kan alla hjälpa till - genom att ge en gåva. Pengar är bland det som behövs mest från omvärlden just nu - och under lång tid framöver.

Syrien, Al-Dana. Foto: Caritas Internationalis

Den officiella dödssiffran uppgår till över 50 000 i både Turkiet och Syrien. Över 150 000 människor har rapporteras skadade och tusentals byggnader har kollapsat.

Dödssiffran kans stiga ytterligare då räddningsarbetare och civila fortsätter att leta efter överlevande under rasmassorna. På grund av risken för ytterligare ras och skador kan människor inte gå in i sina hus och stannar därför utomhus.

Den massiva förstörelsen och svåra väderförhållanden med kraftiga snöfall har hindrat räddningsteamen från att komma fram till de nödlidande.

Lokala Caritas-team finns på plats på flera håll. Team från bl. a Caritas Italien, Caritas Tyskland och Caritas Schweiz har skickats till katastrofområdet.

Caritas Anatolien rapporterar från Hatay som är en av de hårdast drabbade provinserna i Turkiet.

Där har flera stora samhällsviktiga byggnader kollapsat, inklusive provinsens sjukhus, räddningstjänstens lokaler och polishögkvartetet. Flygplatsens landningsbana är skadad, vilket gör att flygplan med nödhjälp inte kan landa. Räddningsmanskap har inte kunnat nå staden Hatays centrum där många människor befinner sig under rasmassorna, samtidigt som tusentals personer är i akut behov av livräddande hjälp.

Liknande situation råder i de drabbade områdena i Syrien.

Hur kan vi, som finns i Sverige hjälpa till?

Det som framför allt behövs just nu är pengar. Pengar för att köpa bensin till ambulanserna, så att de ska kunna föra skadade till sjukhus, pengar för att få fram filtar, mat och vatten mm.

Vi på Caritas Sverige är tacksamma för alla gåvor till vår akutinsamling, vilka vi kommer att vidarebefordra till Caritasnätverket på plats.

SWISH 900 4789

BG 900-4789

Elle via Ge en gåva-knappen här på caritas.se

Märk din inbetalning ”Jordbävning Syrien/Turkiet”

Stort tack för din hjälp!

Vill du rikta din gåva särskilt till Syrien skriver du ”Jordbävning Syrien"

Vill du rikta din gåva särskilt till Turkiet skriver du ”Jordbävning Turkiet”

Artikeln är senast uppdaterad 2023 02 22