Caritas i Pakistan kämpar mot översvämningarna

Sedan mitten av sommaren har fler än 1 500 personer dött till följd av de kraftiga översvämningarna i Pakistan. Över 3000 personer har skadats och en miljon har förlorat sina hem. Sammanlagt är 33 miljoner människorna drabbade av naturkatastrofen.

Caritas Pakistan arbetar tillsammans med landets regering för att stötta drabbade samhällen. Särskilt utsatta är barnen, som uppges vara i djup chock och stress, samt kvinnorna som riskerar att utsättas för våld i den extrema situation som råder i landet.

Caritas personal och volontärer har identifierat följande akuta behov: distribution av mat och rent dricksvatten, båtar, ytterkläder, tillfälliga skydd med tak över huvudet, mediciner, medel för att förebygga sjukdomsutbrott, solenergilampor och fläktar (på grund av skadad infrastruktur och elbrist).

Översvämningarnas exceptionella omfattning har orsakats av monsunregnen, som varit betydligt kraftigare än vanligt, samt kraftig glaciärsmältning efter en svår värmebölja. Översvämningarna beskrivs som de värsta i landets historia.

Caritas Pakistan vädjar om hjälp från omvärlden.

Stötta Caritas arbete genom en gåva

SWISH 900 4789

BG 900-4789

eller gåvoknappen på Caritas Sveriges hemsida.

Märk inbetalningen ”Pakistan”