Ukrainska missionen på Mötesplats Caritas

Kardinal Anders Arborelius och Ukrainska katolska missionens rektor Andrii Melnychuk under den interreligiösa manifestationen för fred i Storkyrrkan.  Foto: Greger Hatt Predikoverkstan

Kardinal Anders Arborelius och Ukrainska katolska missionens rektor Andrii Melnychuk under den interreligiösa manifestationen för fred i Storkyrrkan. Foto: Greger Hatt Predikoverkstan

För att på bästa sätt hjälpa ukrainska flyktingar som kommer till Sverige har Caritas Sverige inlett samarbete med Ukrainska katolska missionen.

Caritas Mötesplats i Stockholm har ställt sina lokaler till förfogande för Ukrainska katolska missionen. Det ger missionens rektor, fader Andrii Melnychuk, och missionens volontärer möjlighet att ta emot personer i behov av själavård och stöd.

Caritas Sverige ställer också upp med volontärer som vill ge krigsflyktingarna stöd och omtanke i deras svåra situation och förmedlar kontakt med personer som erbjuder hjälp. Det kan handla om att ställa upp som kontaktperson eller kontaktfamilj, hjälpa till med transport, tillfälligt boende, aktiviteter mm.

Caritas Mötesplats, centralt beläget på Södermalm i Stockholm, erbjuder en välkomnande miljö med möjlighet till samtal och gemenskap med Caritas anställda, praktikanter och volontärer.

Caritas Mötesplats erbjuder också samhällsinformation, juridisk rådgivning, psykologiskt och medicinskt stöd, aktiviteter och utflykter samt gratis undervisning i svenska.

Mötesplats Caritas

Adress: Folkungagatan 43, 5 tr. T-bana Medborgarplatsen

Vid ingången på gatan, ring 070 287 89 70 så kommer vi ner och öppnar dörren.

Ordinarie öppettider: måndag - fredag 9.30-16.30

Öppet även vid andra tider/kvällar/helger – enligt överenskommelse med f. Andrii.

Kontakt Caritas Sverige:

Mobiltfn: +46–735 140 939 (engelska/svenska/ryska)

Mobiltfn: +46–709 634 501 (engelska/svenska)

Kontakt Ukrainska katolska missionen:

1. Andrii Melnuchyk (ukrainska/tyska/svenska/italienska/engelska)

Mobiltfn: +46-76-049 32 64

E-post: andrii.melnuchyk@gmail.com