Insamlingen till Ukraina fortsätter

Caritas Sverige fortsätter att samla in pengar till Ukraina. De insamlade medlen går oavkortat till Caritas på plats i det krigsdrabbade landet.

Sedan Ryssland den 24 februari inledde invasionen av Ukraina har Caritas i Ukraina kunnat bistå över 435 000 krigsdrabbade personer. 89 000 matpaket och 41 000 hygienkit har delats ut.

Under samma tid har man tagit emot 540 ton gåvoleveranser. 300 ton av dessa har skickats vidare till de krigsdrabbade områdena (30/3).

Caritas Spes, som är verksamt i de västra delarna av landet, har kunnat ge över 64 000 personer tak över huvudet. 219 000 personer har försetts med mat och andra förnödenheter och fler än 10 000 har fått mediciner. Samtidigt som man tillhandahållit materiell hjälp har Caritas anställda och volontärer stöttat, lyssnat och gett livsnödvändig psykosocial hjälp till människor i chock.

Caritas Sveriges insamling till den drabbade befolkningen i Ukraina fortsätter.

– De pengar vi har fått in och får in kommer oavkortat att gå till Caritas i Ukraina. De behövs nu och kommer inte minst att behövas på lång sikt, när landet så småningom ska byggas upp igen, säger Caritas Sveriges generalsekreterare George Joseph.

– Behoven är, och kommer att vara, enorma. De människor som flytt har i många fall ingenting att komma tillbaka till.

Hjälp oss att hjälpa Ukraina genom att ge en gåva!

Swish 900 4789

Bankgiro 900-4789