Moriaflyktingarna behöver hjälp

-Alla de människor som bodde i Moria behöver nu stöd och hjälp, säger Caritas Europas generalsekreterare Maria Nyman till tidningen Dagen.

Hon säger i intervjun att det var bara en tidsfråga innan en olycka inträffade, liknande den brand som eldhärjade lägret natten till den 9 september. Hon påpekar att det som nu utspelar sig på den grekiska ön Lesbos är en humanitär katastrof som drabbar människor som redan innan gått igenom svåra trauman.

- Det handlar inte om att det ska byggas ett nytt läger. De måste omlokaliseras och få drägliga levnadsförhållanden. Grekland kan inte stå ensamt med detta.

Caritas Sverige, som är Katolska kyrkans biståndsorgan och en del av nätverket Caritas Europa, ställer sig bakom Caritas Europas krav på EU-länderna att skapa en säker och rättvis omlokaliseringsmekanism med rättssäkra asylprövningar och respekt för internationella åtaganden.

- Jag vill att alla medlemsländer ska ställa upp nu i den akuta situationen, säger Maria Nyman till Dagen.

- Men jag vet att Sverige och flera länder säger att vi också måste ha ett robust regelverk. Vi behöver inga fler ad hoc-lösningar.

Hela intervjun kan du läsa här.