Efter branden i Moria: Caritas kräver lösningar

Morialägret på ön Lesbos. Foto: VaticanNews

Caritas Europa slår larm med anledning av den humanitära katastrof som just nu utspelar sig på den grekiska ön Lesbos efter att flera bränder förstört nästan hela flyktingslägret Moria. Fler än 12 000 personer, eller fyra gånger så många som lägret hade kapacitet för, bodde i Moria som blivit ökänt för mycket svåra förhållanden. Många har bott där i månader eller till och med år i väntan på att deras asylansökningar skulle behandlas.

Caritas Europa uttrycker nu oro och bedrövelse över att människor som flytt från krig och extrem fattigdom nu återigen är helt berövade allt skydd och säkerhet. Branden uppges ha förstört containrar, tält, alla anläggningar och den grekiska asyltjänstens utrustning.

Caritas Europas generalsekreterare Maria Nyman väljer nu att i ett uttalande rikta fokus mot de politiska orsakerna till den pågående humanitära katastrof som vi alla nu bevittnar och uppmanar EU:s ledare till handling:

”Nu när EU:s ledare är på väg att slutföra arbetet med den nya asyl- och migrationspakten, bör en tragedi som den här, som lätt kunnat förutses, fungera som en väckarklocka och varna EU-ledarna för att genomföra en migrationsmodell som från första början är dömd att misslyckas”, säger Maria Nyman generalsekreterare för Caritas Europa.

”En rättvis och permanent omlokaliseringsmekanism som säkerställer en solidarisk ansvarsfördelning mellan EU:s medlemsstater, och som är förankrad i mänskliga rättigheter och mänsklig värdighet, måste genomföras å det snaraste.”