”Laudato Si” firas under ett år

Den 24 maj 2015 skrev påve Franciskus under sin encyklika ”Laudato Si” som nu fyller fem år. Jubileet kommer att firas under hela det kommande året.

"Laudato Si" väckte stor uppmärksamhet också utanför den katolska kyrkan när den kom. Med en profetisk röst påkallade encyklikan uppmärksamhet om tillståndet för vårt gemensamma hem.

Frågan den lyfte fram var i vilket skick vi vill lämna över det till våra barn och framtida generationer. Han ville göra alla människor medvetna om det gemensamma goda och uppmana oss alla att verka för att vårda denna Guds gåva till mänskligheten.

Påven underströk i sin encyklika att ”en allt omfattande ekologi”, som sätter människan i centrum för att våra handlingar i en värld där allt är sammanflätat, är nyckeln till byggandet av världens framtid. Likaså betonade han att var och en av oss har ett ansvar för och måste göra vår del för att som Guds verktyg vårda och ta hand om skapelsen.

”Laudato Si” kommer att firas under hela det kommande året. Och med anledning av femårsjubileet skriver nu Caritas Internationalis generalsekreterare Aloysius John att covid-19 pandemin klart visar oss hur vår sårbar och skör vår värld är, vilket förstärker påve Franciskus profetiska ord om behovet av att ta hand om och vårda Moder Jord. Pandemin har klart visat oss att vi alla är beroende av varandra och att vi inte kan leva omedvetna om och isolerade från varandra.

Han skriver vidare att pandemin bevisar det faktum att vi är medansvariga för allting och att det är vår plikt att skydda människan, miljön, naturen och det samhälle som vi lever i. Han uppmanar oss alla att låta femårsjubileet bli ett år av eftertanke, förändring och ”ekologisk omvändelse”, där vi tillsammans lyssnar till världens och de fattigas rop på hjälp och bygger ett rättfärdigt samhälle och en säkert livsmiljö för alla.

”Må vi som Caritas verka för att den naturliga solidaritet som visat sig under covid-19 pandemin fortsätter och att vi var och en tar vårt ansvar för vårt gemensamma hem, vår Moder Jord.”

Det finns en rad olika hemsidor som har ett rikt material om Laudato Si. Bland dem finns det Påvliga dikasteriet för en fullödig mänsklig utveckling som har en specialsida för årets av firande av Laudato Si:

Klicka på denna länk för att se en video som Vatikanen publicerade till lanseringen av Laudato Si: