Krav på framtida migrationspolitik

Brev till ledamöterna i den parlamentariska kommittén om en framtida migrationspolitik.

De senaste årens migrationspolitik har kännetecknats av en lång rad förändringar som genomförts i snabb takt utan regelrätta utredningar och förarbeten. Konsekvensanalyser har många gånger helt saknats. . Vi välkomnar en parlamentarisk utredning som vi hoppas kan lämna förslag utifrån evidensbaserad kunskap

och en väl genomförd konsekvensanalys som kan visa eventuella effekter för både enskilda och samhället i stort.

Vi, organisationer som skickar det här brevet, har en lång erfarenhet av att arbeta med personer i olika faser av migrationsprocessen och har således en lång och bred evidens i dessa frågor. Flera av oss arbetar också som juridiska ombud i processen och besitter en djup juridisk expertis i frågorna. Med anledning av detta vill vi dela några huvudsakliga punkter som vi anser att utredningen och den framtida lagstiftningen bör innehålla.

Bland punkterna som vi tar upp finns:

• Rätten till familjeåterförening
  • Försörjningskravet
  • Humanitär grund – även för barn
  • Tillståndens längd

Läs brevet genom att klicka här.

2020-03-02

Anna Lindenfors, generalsekreterare, Amnesty International Sverige