Så hjälper Caritas i Libanon

Efter explosionerna i Libanons huvudstad Beirut fortsätter Caritas sitt omfattande hjälparbete bland de drabbade – och planerar för långsiktiga insatser.

Caritas Libanon uppger att man fram tills i dag har levererat akuthjälp till omkring 46 200 personer. Under de nio första dagarna efter katastrofen delade Caritas ut 38 200 varma måltider samt mediciner till 4 500 personer. Man har distribuerat ett stort antal första hjälpen-paket, hygienpaket och kläder. Unga volontärer från Caritas Libanon har hjälpt till att röja upp och städa över 600 hus samt en offentlig byggnad. Anställda och volontärer bedriver dessutom omfattande uppsökande verksamhet för att identifiera de mest hjälpbehövande.

Förutom 175 döda och fler än 6 500 skadade har de kraftfulla explosionerna lagt en stor del av staden i ruiner och berövat runt 300 000 familjer deras hem. De människorna är fortfarande i behov av hjälp med tak över huvudet, mat, vatten och medicinsk assistans; behov som prioriteras i den här första akuta fasen.

Men redan nu planerar Caritas för det långsiktiga arbetet som kommer att ta vid när de mest akuta behoven minskat något. Då kommer fokus att vara på återuppbyggnaden av det raserade samhället: skolor, sjukhus och infrastruktur. Den medicinska infrastrukturen i Beirut har skadat svårt av explosionerna. Enligt WHO är 50 procent av stadens hälso- och sjukvårdsinrättningar, inklusive tre stora sjukhus, ur funktion.

Caritas Sverige förnyar nu sin appell om ekonomisk hjälp till de lidande i Libanon.

Libanon har under lång tid, redan innan de tragiska händelserna i Beiruts hamn, lidit av mat- och medicinbrist, och krisen har förvärrats till följd av covid-19 pandemin. Explosionerna har drabbat ett land i djup ekonomisk kris.

Matutdelning i Beirut. Foto: Caritas Lebanon

Volontärer städar upp. Foto: Caritas Lebanon

Skänk gärna en gåva genom att sätta in en summa på Bg 900-4789 eller genom att swisha den till 900 4789. Märk den med ”Libanon”.

Du kan också gå in på Caritas Sveriges hemsida och klicka på ”Ge en gåva”. Där väljer du ”Libanon efter explosionerna". Vi ser vi till att din gåva oavkortat kommer fram till Libanon.

Tack för din gåva!