Sveriges kristna råd utlyser gemensam bön för det osäkra politiska läget i Sverige

Sveriges kristna råd utlyser en gemensam böndag på söndag den 16 september för det osäkra politiska läget i Sverige.

Att utlysa gemensam bön på detta sätt verkar aldrig ha hänt förut, enligt Sveriges kristna råds generaldirektör Karin Wiborn.

"Vi gjorde det 2014 när budgetdiskussionerna pågick och när vi stod inför det som kom att bli decemberöverenskommelsen. Då var det också ett osäkert läge. Annars gjorde vi det i somras med anledning av bränderna, men när det gäller i samband med val vet jag inte om det hänt förut", säger Karin Wiborn.Vi hoppas att vi får en regering som kan arbeta för att vårt land kan hålla samman, säger generaldirektören.

Hon bad även för politiken i SVT:s direktsändning nu på morgonen den 11 september:

"Gud, sänd din ande över vårt land. Vi ber om vishet och vägledning för alla som har ansvar i samhället – folkvalda, regering och riksdag och alla som bor här. Vi ber om ett frimodigt ledarskap som strävar efter det gemensamma bästa, bortom egna intressen."