19 november: De fattigas världsdag firas för första gången

När Barmhärtighetens jubelår avslutades instiftade påve Franciskus ännu en katolsk ”världsdag” som fick namnet De fattigas världsdag. Den ska uppmärksammas den Trettiotredje söndagen under året som i år infaller den 19 november.

Med denna världsdag vill påven komplettera sina föregångares världsdagar ”med en särskild evangelisk rikedom, det vill säga Jesu särskilda kärlek till fattiga”, som han skriver i sitt budskap för denna dag.

I detta budskap skriver han bland annat:

”Tragiskt nog finns i vår egen tid, då prålig rikedom samlas i händerna på det privilegierade fåtalet, ofta i samband med illegal verksamhet och ett skrämmande utnyttjande av människans värdighet, samtidigt en skandalös tillväxt av fattigdomen i stora delar av samhällena i hela vår värld. Inför detta kan vi inte förbli passiva och ännu mindre uppgivna.

Det finns en fattigdom som stryper initiativförmågan hos många unga människor genom att stå i vägen för dem att söka arbete. Det finns en fattigdom som dämpar känslan av personligt ansvar och gör att vi lämnar åt andra att göra något, medan vi går och söker efter det vi tycker om. Det finns en fattigdom som förgiftar vårt deltagandes brunnar och lämnar lite utrymme för professionalism och på så sätt förminskar det värde som de som arbetar och är produktiva skapar.

På alla dessa former av fattigdom måste vi ge ett svar som är en ny syn på livet och samhället.”

Genom att klicka här kan du läsa hela påve Franciskus budskap översatt till svenska

Bild: Catholic News