Adventsgåvor sprider glädje i Irak

En del av adventsinsamlingen i vintras gick till att stödja ett skolprojekt som Caritas Irak driver i staden Dohuk i nordvästra Irak. I skolan, som tar emot 1750 flyktingbarn, kan nu de 500 000 kronor som Caritas Sverige kunde skicka ner stå för skolväskor, skolmateriel och skolskjuts för 500 av de barnen under ett år.

Strax innan påsk i år besökte Angela Gärtner från Caritas Tyskland skolan i Dohuk och hon har skickat oss en rad bilder därifrån. Hon berättar att skolan har kunnat komma igång utan problem och att allt fungerar bra. Och hon tillägger att skolan startade vid en bra tidpunkt, just innan familjerna kunnat återvända till sina egna byar och dess skolor där barnen sedan ska kunna fortsätta sin skolgång. Vi kommer att få en utförlig rapport om skolan i juli i år.

Här lägger vi upp 10 av bilderna för att ni själva ska kunna se. Det är bilder från inskrivningen vid terminens början, när barnen får sina paket med ryggsäck och skolmaterial, inifrån ett klassrum och mera.

För att se bilderna, klicka här.

Caritas Sverige har under flera år kunnat förmedla många gåvor till Caritas Irak för att stödja dem i deras arbete. Men hjälpbehovet är fortfarande mycket stort.

Vill du stödja Caritas arbete på plats kan du sätta in en gåva på biståndskontot Bg 900-4789. Märk talongen eller överföringen med ”Irak 2017”. Du kan också ”swisha” din gåva till nummer 900 4789 och märka den med samma ord.

Tack för din gåva!

En leverans av skolmaterial anländer till Caritas skola för flyktingbarn i Dohuk i Irak.

Bild: Angela Gärtner/Caritas Tyskland