Aleppo – en delad stad håller på att återförenas

Slaget om Aleppo i Syrien började i mitten av 2012. Striderna slutade med att regeringen tog kontroll över hela den då splittrade staden i december 2016. Ett år efter slutet av fientligheterna bygger familjer nu åter upp sina liv. Caritas Syrien finns till hands och hjälper till i såväl östra som västra Aleppo. I dag nås 35 000 personer av dess arbete med att tillhandahålla materiell hjälp, rådgivning, utbildning, hälsovård och stöd till att kunna betala hyran.

Under slutfasen av striderna år 2016 föll så mycket som 13 000 bomber över de 250 000 människorna som fanns kvar i östra Aleppo. Rebellerna, som då höll denna del av staden, mördade och torterade och undanhöll mat och medicin från befolkningen under sin terrorregim.

”Vi levde under beskjutning från himlen och med ständigt hot på marken”, säger Manara Aded Al Hamid, en fembarnsmor som bodde kvar i östra Aleppo under hela belägringen.

Att hitta mat, medicin och bränslet blev till slut omöjligt. ”Under den värsta perioden började vi samla in bladen på träden för att äta. Vi brände plast för kunna laga mat, men det var mycket giftigt”, säger hon.

Ett år efter belägringen är livet fortfarande hårt. ”Min inkomst från räcker inte. Ibland samlar jag plast och aluminiumburkar för att få in mer pengar. Jag skäms inte ”.

Gatorna i östra Aleppo röjs nu från spillrorna av förstörda byggnader. Människor återvänder till sina hem och butiker öppnar igen och Caritas Syrien har installerat vattentankar i kvarteret.

”Dessutom har elförsörjningen förbättrats. Plus att vi har ett apotek och viktigast av allt: vi har vatten”, säger Manara.

Men det är fortfarande en lång väg kvar att gå. ”Vad som saknas är viktiga inrättningar, inte minst för hälsovård och utbildning. Men Caritas arbetar för att ge oss vad vi behöver, men på grund av det stora antalet personer kan inte var och en få så mycket. Ändå, även om Caritas bara kan täcka 30-40 procent av våra behov, så är det okej. Att kunna tända ett ljus är bättre än att förbanna mörkret”, säger Manara.

Tillbaka till skolan

Under belägringen av östra Aleppo kunde ingen skola hållas öppen. Därför ordnade Manara och hennes vänner själva lektioner för cirka 20 barn. De följde den nationella läroplanen så gott de kunde under de fyra åren.

När striderna tog slut kunde Manara skicka iväg sina barn igen till en skola som ligger omkring sex kilometer bort. ”När skolorna kollade våra barn, fann de att de var på rätt nivå för sin ålder och kunde sätta dem i rätt klass”, säger hon.

Många barn kommer dessutom till Caritas Syriens olika center för att få extra pedagogiskt stöd i engelska, matematik och arabiska. För många av de barn i Aleppo som har förlorat flera år av skolgång är dessa extra-klasser en stor hjälp för att hjälpa dem att komma ikapp med sin utbildning. Caritas ger också stöd till offentliga och privata skolor och till universitetsstuderande. Till skolorna har Caritas delat ut skolväskor och skrivmaterial och till universitetsstudenter ger Caritas pengar för att täcka kostnaderna för transporter och böcker.

”Här i området fanns det ingen öppen skola sedan 2012. Rebellerna använde den här skolan som militärbas och det var ständig beskjutning mot den”, säger Jamil Moushalah som är rektor för en skola i östra Aleppo som nyligen kunnat öppnas igen.

Under belägringen av östra Aleppo hoppade majoriteten av eleverna av skolan, för att i stället börjat arbeta för att hjälpa till så att deras familjer kunde överleva.

”Hjälpen som Caritas nu bistår med uppmuntrar föräldrarna att skicka tillbaka sina barn till skolan. Kostnaderna kan annars få dem att tveka”, säger Jamil.

Ett stort problem kvarstår dock: bristen på lärare. ”Före krisen hade skolan 50 lärare för de 500 eleverna. När vi nu har öppnat igen finns här sju lärare”, säger rektor Jamil.

På grund av alla problem som fortsätter att göra livet mycket svårt för människorna i Aleppo betyder Caritas och andra biståndsorganisationers arbete oerhört mycket.

Caritas Syrien fortsätter med sina program bland annat i Aleppo. Genom Caritas Sverige har många gåvor under de gångna åren kunnat gå för att stötta detta arbete. Bland annat sändes en del av adventsinsamlingen förra året till stöd för undervisning för barn just i den östra delen av Aleppo.

Du kan hjälpa oss att fortsätta stödja Caritas Syrien genom att sätta in en gåva på biståndskontot Bg 900-4789. Märk talongen eller överföringen med ”Syrien 2017”. Du kan också ”swisha” en gåva till 900 4789 och märka den med samma ord.

Tack för din gåva!

Klicka här för att se en nytagen video från Aleppo: www.youtube.com/watch?v=BgzhKJIPOnI&feature=youtu.be

Ett år efter det att striderna i Aleppo tagit slut kan barnen gå i skolan igen. Här delar Caritas Syrien ut skolväskor och skrivmaterial.

Bild: Patrick Nicholson/Caritas Internationalis