Sydsudan befinner sig i ”ett akut nödläge”

Hela Caritas världsvida nätverk vädjar nu om stöd till Sydsudan.

”Det är ett akut nödläge”, säger Yasser Elias som koordinerar nödhjälpen i Caritas Juba. ”Om resurserna fanns skulle jag dela ut mat till alla och kanske lägga till en utdelning av pengar till de mest utsatta. För tillfället har vi väldigt få resurser, men vi gör vad vi kan för att hjälpa människorna.”

Du kan se ett nytt bildreportage om situationen i Sydsudan genom att klicka här: http://southsudan.caritas.org

Du kan också se en ny video från Sydsudan genom att klicka här: https://www.youtube.com/watch?v=Q8A1zaoMglg

Under fastan och påsken 2017 samlade Stockholms katolska stift och Caritas Sverige in medel till ett projekt som hjälper särskilt utsatta människor i norra delen av svältens Sydsudan med mat och rent vatten. Du kan läsa mer om det under rubriken ”Fastan 2017” högst uppe till höger på denna hemsida.

Men nöden och svälten fortsätter att härja i Sydsudan. Du är därför välkommen att hjälpa människorna där genom att sätta in en gåva på bidragskontot Bg 900-4789. Märk talongen eller överföringen ”Sydsudan 2017”. Du kan också enkelt swisha en gåva till 900 4789 och skriva samma ord.

Tack för din gåva!

Mary Akoye samlar vilda löv till familjen att äta. Sedan de tvingades fly från sitt hem i delstaten Unity (norra Sydsudan) i april i år bor hon med sin man och tio barn i Billing Boma. Läs mer om dem i bildreportaget nedan.

Bild: Caritas Internationalis