Församlingarna får tillgång till 1,35 miljoner för flyktinghjälp

Våra katolska församling har nu fått tillgång till 1,35 miljoner kronor som de kan använda i sina insatser för att hjälpa asylsökande och flyktingar och för sitt arbete med att bistå de nyanlända med att etablera sig i landet. Medlen ska användas under 2016 och måste redovisas före årets slut.

Pengarna kommer från regeringen som vid sitt sammanträde den 11 december 2015 beslutade att anslå flera miljoner för att stärka ”samfundens kapacitet i pågående insatser” för nyanlända flyktingar. Av den totala summan uppgår bidraget till det katolska biskopsämbetet till 1 350 000 kronor. De betalas ut genom Nämnden för statligt stöd till trossamfund (SST).

För att kunna få del av dessa medel ska församlingarna vända sig till Finansavdelningen på Biskopsämbetet (08 – 462 66 00 växel). Caritas Sverige svarar också gärna på frågor om hur man ska gå tillväga och vi hjälper till med råd om vad man kan göra och vad som får ersättning genom dessa statliga pengar.

Här är några av de regler som gäller för detta stöd från regeringen:

• Pengarna får enbart användas till verksamhet med anledning av flyktingsituationen, alltså inte i verksamhet som gäller EU-migranter.
  • De ska sökas så snart som möjligt, helst innan den 1 april i år. Insatserna behöver inte utföras lika snabbt, men bör genom stiftet ha kommit SST tillhanda då.
  • En noggrann ekonomisk redovisning är mycket än viktig. Riktlinjer om hur det ska ske kommer från SST under våren.
  • Större projekt – som till exempel en projektanställning under viss tid för att någon ska kunna samordna församlingens insatser – måste få klartecken av stiftet innan det sjösätts.

Detta är en utmärkt möjlighet för församlingarna att få stöd i sina ansträngningar för att hjälpa flyktingar och asylsökande. Det är också viktigt att vi använder hela den summa som vårt stift har fått tillgång till, för att om ett liknande stöd ställs till förfogande nästa år också få tillgång till det.

Ung flykting från Syrien får hjälp av Caritas Serbien.

Bild: Meabh Smith/Trocaire (Caritas Irland)