Kardinal Tagle om tro och religion i humanitärt arbete

Caritas Internationalis ordförande kardinal Tagle (Manila) gav den 22 februari 2016 ett anförande vid en världskonferens om solidaritet i Vatikanen. Temat för konferensen var ”Bekräfta den globala solidariteten, återupprätta mänskligheten”. Här följer ett utdrag ur kardinal Tagles tal:

I mitt hemland Filippinerna är tyvärr katastrofer alltför vanliga. Ofta är kostnaden i människoliv hög, försörjningsmöjligheter förstörs och infrastruktur ödeläggs. Ändå har människorna i dessa samhällen ett överflöd av tro och hopp. Det hjälper dem att resa sig igen och åter bygga upp sina liv.

När de gör det får de stöd av det lokala civilsamhället, inklusive de organisationer som vilar på trons grund. Tillsammans är dessa gräsrotsorganisationer en mycket viktig del av de humanitära insatser som är ett svar på det kaos som följer på naturkatastrofer och katastrofer som orsakas av människan.

Dessa organisationer finns redan ute på fältet, är en livsviktig del av samhället innan någon katastrof inträffar och de fortsätter att vara där också efter det att ett nödläge glömts bort av andra. De är en del av samhället som lider och de bistår med hjälp och tröst. De har den kunskap och det kunnande som gör skillnad.

Likväl misslyckas det “humanitära systemet” av givare och FN-organ alltför ofta med att respektera eller involvera de lokala organisationerna, inklusive de religiösa ledarna och institutionerna, i hjälpaktioner. De tenderar att leda uppifrån-ned i stället för att värdesätta den erfarenhet och de metoder som de har som redan arbetar i samhället.

Att fungera på det sättet är varken effektivt eller fruktbart och det sättet misslyckas med att respektera de samhällen som behöver hjälp. Det saknar också en global vision i vilken alla som blir hjälpta kan vara “värdiga aktörer i sina egna liv”.

Vi behöver förbättra vårt samarbete, koordination och ömsesidiga stöd. Vi behöver säkerställa att resurser också finns på gräsrotsnivå. Lokala organisationer erbjuder väl utvecklade nätverk där man kan finna nödboende, vård och utbildning för drabbade människor. Dessa nätverk behöver stärkas så att de kan fungera vid en kris och inte ses som något som finns parallellt med offentlig service – särskilt inte när den senare vid en kris tänjs utöver sin kapacitet.

Givare bör omdirigera sina resurser alltmer till lokala initiativ och initiativ som direkt gynnar aktioner på gräsrotsnivå. Vi behöver och vill ha långfristiga samarbeten som inte skiljer mellan de offentliga, privata och frivilliga sektorerna. Så kan samhällen förberedas på katastrofer innan de sker och få hjälp att återhämta sig helt om de inträffar.

I år ger oss ”World Humanitarian Summit” i Istanbul ett tillfälle att rätta till makt- och kontrollstrukturen i det “humanitära systemet” och ge lokala organisationer deras rättmätiga plats vid förhandlingsbordet. Låt oss ta denna chans att skapa en vision för hur humanitära hjälpinsatser i vilka lokalsamhället, och de organisationer som stöder det, blir hörnstenar i alla humanitära insatser.

I sitt anförande nämner kardinal Tagle dokumentet ”Charter4Change”. Det är ett initiativ för att åstadkomma praktiska förändringar i hur det ”humanitära systemet” fungerar, så att lokala organisationer får spela en viktigare roll i det. En rad Caritas-organisationer har skrivit under dokumentet. För att lära mer om detta initiativ, klicka här: http://charter4change.org

Kardinal Tagle (t v) möter flyktingar i Grekland i oktober 2015.

Bild: Paul Haring/CNS