Svält hotar fortsatt 10 miljoner i Etiopien

av Nan Anto-Awuakye/CAFOD (Caritas England & Wales)

Det är svårt att höra en mamma berätta att hennes barn går hungrigt. Att höra henne säga att hon inte kan minnas när hon senast kunde ge sina barn tre mål mat om dagen.

För två månader sedan var jag i Etiopiens nordöstra region och mötte där mammor som berättade att de, liksom 10 miljoner andra i Etiopien, fortfarande hotas av svält på grund av den matbrist som torkan har fört med sig. Herit, en av mammorna, bor i byn Arato i regionen Tigray. I byn finns 1 200 familjer och nästan en tredjedel av dem har kvinnor som Herit som familjeöverhuvud.

Svår torka förstör skördarna

Alla Herits planteringar har förstörts av vad som beskrivs som den värsta torkan på 30 år. Den har dessutom förvärrats av väderfenomenet El Niño som den här gången är ett av de starkaste som någonsin uppmätts. Herit säger: ”Under en god säsong skulle vi ha odlat korn, vete och baljfrukter. Min skörd skulle ha uppgått till mer än 200 kilo. Men det här året har varit ett mycket tufft år. Det har kommit mycket litet regn och inget har vuxit, så nu har vi inget”.

Hjälp till utsatta familjer

CAFOD:s lokala kyrkliga partner i området, ADCS Mekelle, har dock kunnat hjälpa Herit och hennes grannar genom att ge dem kontantbidrag. Dessa pengar – 477 birr (ungefär 200 kronor) – är en frälsarkrans för dem. För de pengarna kan Herit nu köpa mat för att hålla sin familj vid liv. ”Innan vi fick den här hjälpen åt vi vad vi kunde hitta och när vi kunde hitta något”, säger Herit.

Herit visar mig sedan sitt förråd av vetemjöl och hon säger rent ut, att utan hjälpen hon får ta emot hade hon haft desperat få alternativ att ta till. ”Om jag inte fått detta stöd skulle mina barn och jag vara döda. Nu, tack vare att jag kunnat köpa den här maten, är mina barn vid liv och vi överlever.”

Mat och värdighet

Att ge utsatta familjer möjlighet att själva köpa den mat de behöver är något som är föredra framför att dela ut mat, förklarar Manderfro Aynalem som arbetar på CAFOD: ”Genom att gå den här vägen bygger vi upp de drabbade familjernas värdighet, samtidigt som det gör att lokala marknader kan fortsätta att vara öppna där det finns mat att sälja, mat som människor tidigare inte hade råd att köpa”.

Liksom Herit bor mer än 85 procent av Etiopiens befolkning på landet och är jordbrukare som odlar för att täcka sitt husbehov. Det de odlar är regnberoende grödor som korn och vete. Under en god säsong kan de få en skörd som är stor nog att räcka för dem att leva av fram till nästa odlingssäsong.

Förut har Herit klarat av att livnära sin familj med avkastningen från det ett hektar land som hon odlar själv. Därför är den nuvarande krisen en svår påfrestning på hennes värdighet. Stolt förklarar hon ändå att hon är stark som familjeöverhuvud och att hon lär sina barn att leva med naturen och att aldrig vara slösaktiga. Hon är också stolt över att hon har klarat av att stå på egna ben, utan att vara beroende av hjälp. ”Jag har arbetat hårt för att få ett bättre liv. Att tvingas gå tillbaka till att vara beroende av någon annan är svårt.”

Hoppas på regn

Ute på sina fält arbetar Herit nu med att få undan stenar och ogräs. Hon äger inte själv några djur, men hon kan tillsammans med sina grannar betala för att få använda en oxe när hon behöver plöja åkern.

Under maj månad i år kom några spridda skurar, men det var inte tillräckligt för att knäcka torkan. Ändå har Herit och andra jordbrukare i byn flitigt arbetat med att bereda sina fält. Nu hoppas Herit att de ”stora regnen” – längre regnperioder – kommer snart, så att hon åtminstone kan odla kornet. ”Några jordbrukare har sått sina grödor. Vi hoppas och vi ber att regnen ska komma.”

Men torkan förutspås vara ända in i november månad i år och kanske ännu längre. Även om regnen skulle komma nu, kommer det ändå att bli en svältperiod för familjer som Herits medan de väntar på att få se om det finns något att skörda under månaderna som kommer. ”Vi är beroende av hjälp från regeringen och frivilliga organisationer för att skaffa oss mat under dessa hårda tider. Och vi är i Guds hand vad gäller regnen.”

---

Bland de frivilliga organisationerna på plats i landet finns en rad andra Caritas som är aktiva för att hjälpa befolkningen i Etiopien. Bland dem finns förstås Caritas Etiopien till vilken Caritas Sverige har kunnat sända flera bidrag, bland dem ett stort belopp efter fasteinsamlingen 2016 som togs upp just till torkans offer i Afrika, som tillsammans uppgår till drygt 1 miljon kronor.

Men som du kan läsa här ovan finns fortfarande ett stort behov av hjälp. Du kan hjälpa de behövande i Etiopien genom att sätta in en gåva på biståndskontot Bg 900-4789. Märk talongen eller överföringen med ”Etiopien 2016”.

Trots torkan vårdar Herit i byn Arato i norra Etiopien sina fält. I väntan på regn rensar hon undan sten och ogräs.

Bild: CAFOD/Caritas England & Wales