Mötesplats Caritas öppnar igen den 18 augusti

Mötesplats Caritas i Stockholm öppnar igen den 18 augusti efter sommarens uppehåll. Från och med den dagen kommer också en rad nya aktiviteter att finnas för de asylsökande och ”nyanlända” som kommer på besök.

Mötesplatsen kommer fortsatt att vara öppen tre dagar i veckan – måndag, onsdag och torsdag – mellan klockan 10:00 och 15:00. En nyhet för det nya läsåret är att onsdagarna är vikta för kvinnor. Det är ett sätt att ge dem möjlighet att i lugn och ro och på sina egna villkor ta till sig information och kunskap och finna gemenskap.

Varje dag som mötesplatsen är öppen erbjuds på förmiddagen en språkträning med särskilt stöd för dem som är nybörjare i att lära sig svenska.

På måndag eftermiddag erbjuds ett samtal om Sverige. Det kommer att innehålla information om det svenska samhället, dess historia och kultur, de olika religioner som finns här, orientering i svensk politik och en hel del annat.

På onsdagseftermiddagarna hålls en ateljé i hand- och hobbyarbete, samtidigt som samtalet inriktar sig på ett utbyte av erfarenheter.

På torsdagarna så tar olika kreativa uttrycksformer upp utrymmet på eftermiddagen. De finner sina uttryck med ljud, ord och färger.

Mer information om exakta tider och mer finns här på hemsidan under ”Migrations- och flyktingarbete” och rubriken ”Mötesplats Caritas”. Information kan också fås direkt från koordinatorn för arbetet på mötesplatsen syster Christina Hennig. Hennes e-mail är: christina.hennig@caritas.se.

Syster Christina är också den person som man ska kontakta om man kan och vill ställa upp som volontär och därigenom stödja arbetet på mötesplatsen och dem som kommer dit för att finna gemenskap och hjälp.