Guds barmhärtighet är aldrig likgiltig

av Ivette Arroyo, flyktingsamordnare i S:t Thomas katolska församling i Lund

"Jag önskar så mycket att det kommande året kommer att vara genomsyrat av nåd, så att vi kan nå ut till varje man och kvinna, vilket innebär godhet och ömhet från Gud! Må nådens balsam nå alla, både troende och de långt borta, som ett tecken på att Guds rike finns redan mitt ibland oss!"

(Påve Franciskus den 11 april 2015 i Misericordiae Vultus)

Flyktingar Lund: en konkret gest av barmhärtighet

Hösten 2015 innebar de mest akuta flyktingströmmarna sedan andra världskriget. Människor som flyr från krig och terrorism i Mellanöstern kom till Europa och sökte asyl. Drygt 160 000 asylsökande kom till Sverige det året.

Flera händelser gjorde då oss medvetna om att katoliker i Lund bör reagera på ett praktiskt sätt på den kris som påverkar familjer och ensamkommande barn. För det första träffade bilden av den tre år gamla Aylan Kurdi från Syrien världen och vårt medvetande den 2 september. För det andra bad Påve Franciskus alla församlingar i Europa att göra "en konkret gest" för att hjälpa asylsökande den 6 september.

"Flyktingar Lund-Gemenskap och samarbete" började den 24 oktober 2015 som ett frivilligt initiativ från en liten grupp av katoliker och en muslimsk vän. Vid vår första aktivitet, en stor insamling av vinterkläder och skor åt flyktingar i Kroatien, var många medlemmar av S:t Thomas katolska församling inblandade. Sedan dess har vi träffat många muslimer och icke-troende människor som har blivit engagerade volontärer och våra vänner.

Grunden finns i S:t Thomas församling

Sedan januari 2016 har Flyktingar Lund blivit ett projekt som har sin grund i S:t Thomas katolska församling i Lund och mottar medel från den svenska regeringen, kanaliserat genom Stockholms katolska stift. Vi vill behålla samma mångkultur som har kännetecknat vårt gemensamma arbete från början. Målet är att bidra till integrationen av flyktingar i det svenska samhället.

Våra volontärer är en mycket varierad grupp människor med samma mål: att hjälpa flyktingar att starta sitt nya liv i Lund och Skåne. Verksamheten syftar till att hjälpa asylsökande och flyktingar att träffa lokalbefolkningen, förbättra sina språkkunskaper, få kunskap om olika jobb i Sverige och bekanta sig med sociokulturella frågor i det svenska samhället.

I januari 2016 samlade vi vinterkläder till cirka 200 flyktingar som då bodde på Revinge flyktingläger i Södra Sandby. Sedan mars har vi genomfört flera aktiviteter såsom "Språk och Mat", "Jobbtips", "FIFA-kväll", "Grillning och lekar", "Återvinna och dela" och så vidare. Du kan ladda ner Flyktingar Lund Nyhetsbrev 1 från S:t Thomas församlings webbplats och ta reda på mer detaljerad information om vårt förflutna och vår framtida verksamhet.

Våra drivkrafter

Vilka är drivkrafterna bakom vårt engagemang? Ur ett katolskt perspektiv kan jag svara så här: kärlek, solidaritet och barmhärtighet är vad som förflyttar oss från vår dagliga rutin och bekvämlighetszon till att nå ut till flyktingar. Kärleken till våra bröder och systrar som Jesus har visat oss. Solidariteten att i handling möta våra medmänniskor med respekt för dem som individer med deras egen kultur och övertygelse. Barmhärtigheten: "Mätta de hungriga, ge dryck till törstiga, klä de nakna, välkomna främlingen" (Misericordiae Vultus).

Barmhärtighetens jubelår

Den 8 december 2015 invigde påve Franciskus ”Barmhärtighetens jubelår” och uppmanade katoliker att "öppna ögonen och se eländet i världen, såren hos våra bröder och systrar som nekas sin värdighet och inse att vi är tvungna att lyssna på deras rop på hjälp. Må vi nå ut till dem och stödja dem så att de kan känna värmen av vår närvaro, vår vänskap och vårt broderskap" (Misericordiae Vultus). Jubelåret kommer att avslutas med den högtiden Kristus Konungen den 20 november i år.

Barmhärtighetens jubelår är en unik möjlighet för oss katoliker att leva vår tro på ett integrerat sätt: tro i sinnet, tro i hjärtat och tro genom handling. Men hur kan vi koppla vårt andliga liv samman med barmhärtiga handlingar? För det första måste vi förstå sanningarna i "Misericordia Vultus" i våra sinnen. För det andra, mot en bakgrund av bön, ska vi fråga oss själva vilka konkreta och genomförbara åtgärder vi själva kan göra och med familjen för att hjälpa flyktingar. Vi ska följa våra hjärtan i de beslut som vi tar, lämna vår bekvämlighetszon och avstå andra saker som kan hindra vår tjänst. För det tredje ska vi omsätta vår tro i handling, erbjuda dem till Fadern och komma ihåg att vi bara är instrument och att frukterna tillhör honom.

Konkreta åtgärder

Konkreta och genomförbara åtgärder för att hjälpa flyktingar kan innebära att du delar med dig av din tid, talang, kunskap eller skänker materiella ting. Alla är välkomna att bidra enligt sina egna möjligheter! Du kan bli volontär regelbundet i någon av våra aktiviteter, till exempel hjälpa till i svenskundervisning på måndagar 17:00 till 18:30. Eller kan du delta i "Språk och mat" en gång i månaden. Du kan någon gång vara talare vid "Jobbtips" eller "Lär känna Sverige" och så vidare. Om du är ung är du välkommen att hjälpa oss att organisera "FIFA-kväll" för flyktingungdomar!

Barnen kan också hjälpa till genom att skänka eller samla in begagnade leksaker till flyktingbarn. Andra konkreta åtgärder kan vara att samla in begagnade möbler, vinterkläder och skor för nyanlända på frivilligstationen. Vi räknar med att 378 flyktingar kommer att flytta till Lund från andra städer i Sverige under hösten 2016. Våra frivilliga insatser belönas med leendet från en mor som fick andrahandsmöbler och glädjen hos ett barn som fick en cykel eller läkaren som fick en första kontakt för ett jobb. Och känslan är spännande när flyktingar börjar tala svenska och blir våra vänner.

Du kan få kontakt med Flyktingar Lund via:

E-post: refugees.lund@gmail.com

Facebook: Flyktingar Lund-Gemenskap och Samarbete

Twitter: @RefugeesLund

Youtube: Flyktingar Lund

Volontärer och flyktingar på svenskundervisning i S:t Thomas katolska församling i Lund den 29 augusti 2016.

Bild: Flyktingar Lund