Caritas Syrien rapporterar inifrån våldets Aleppo

Familjer som inte har någon annanstans att fly till söker skydd från solen och den 40-gradiga hettan på Aleppos dammiga gator. De flyr från de intensiva striderna mellan regeringsstyrkorna och rebellerna i östra delen av staden.

Ute på dessa gator finns medarbetare från Caritas Syrien som delar ut mat och läkemedel till dem som flytt. Bland annat träffar de en pappa som tar hand om sina fyra barn så gott han kan sedan de drivits bort från sitt hem av striderna. Barnens mamma är död. Barnen blir ordentligt skrämda när en raket slår ner i närheten.

Den här dagen ger pappan sina barn bröd och tomatsås att äta. Det är det enda han har kunnat få tag på till dem. Ändå bjuder han in Caritas-medarbetarna att dela måltiden med barnen och honom. ”Vi glömmer inte vår tradition av gästfrihet, även om vi befinner oss i en svår situation”, säger han.

Aleppo var Syriens största stad före inbördeskrigets utbrott för drygt fem år sedan. Allt sedan dess har den varit uppdelad mellan regeringsstyrkor och olika rebellgrupperingar. De senaste veckorna har intensiva strider åter blossat upp och de har stängt in 250 000 människor i stadens den östra del. De som bott i angränsande delar, och som kunnat, har flytt från området.

Medarbetarna från Caritas Syrien möter den här gången 150 familjer som tvingats från sina hem och nu bor på gator i något säkrare delar av staden. Nästan alla barnen är hungriga. Deras föräldrar lyckas inte köpa mat till dem och familjernas förråd sinar snabbt.

”Det gör mig så ont att se dessa människor som tvingats fly från sina hem. De flyr undan döden. Och att se barnen krossar mitt hjärta. De har inte gjort något ont och de borde få bo och växa upp under mycket bättre förhållanden”, säger Caritas-medarbetaren Rana Krait.

Familjerna har levt i dagar utan rinnande vatten. Alla som flytt hit är i stort behov av tak över huvudet, filtar, kläder, mat och mediciner och barnen behöver få sin mjölk. Medarbetarna från Caritas Syrien kan åtminstone erbjuda mat och medicinsk vård.

Sedan konflikten i Syrien bröt ut 2011 har 11 miljoner syrier tvingats fly från sina hem. Av dem är 6,5 miljoner internflyktingar, medan 4,5 miljoner har sökt säkerhet utomlands. I dag uppskattar man att drygt 13 miljoner människor inne i Syrien är i behov av humanitär hjälp. Därför är Syrien nu det världsvida Caritas-nätverkets viktigaste prioritet för nödhjälp.

Du kan hjälpa oss att kunna fortsätta våra insatser för att hjälpa syrier såväl inne i landet som utanför det genom att sätta in en gåva på biståndskontot Bg 900-4789. Märk talongen eller överföringen med ”Syrien 2016”.

Tack för din gåva!

Samtidigt med våra humanitära insatser bedriver Caritas en kampanj i hela världen för att få ett omedelbart stopp för striderna i Syrien. Läs mer om detta på: http://syria.caritas.org

I de någorlunda säkra delarna i västra Aleppo söker Caritas Syrien upp familjer som flytt sina hem och nu lever på gatan för att ge dem mat och medicinsk vård.

Bild: Caritas Syrien