Caritas Syrien på frontlinjen i Hassakeh

”Jag kan inte glömma ljudet av skottsalvor som blandas med barnens röster från en skola i närheten. Lärarna uppmuntrar barnen att sjunga för att få dem att inte tänka på skjutandet utanför.”

Det säger Samar Kajo som är medarbetare i Caritas Syrien. Hon tvingades fly häftiga strider nära Caritas Hassakeh-kontor till en god väns lägenhet. Striderna som då pågick var en del av det anfall som kurdiska YPG-milisens inlett mot regeringskontrollerade delar av staden den 16 augusti i år. Caritas Syrien kontor ligger just där fronten i staden gick för en vecka sedan.

“Vi hörde häftig beskjutning sätta igång och människorna som var hos oss i kontoret för att få hjälp sprang iväg. Min far och bror kom för att hämta hem mig, men det var för farligt att gå tillbaka ut. Men vi lyckades ta oss till min väns lägenhet nära Caritas kontor”, säger Samar.

Tusentals flydde undan striderna

Hassakeh är uppdelad i zoner som kontrolleras av antingen kurdisk milis eller syriska regeringsstyrkor. Striderna som pågått var de mest våldsamma mellan YPG och syriska armén på de fem år som inbördeskriget har pågått. Tusentals civila flydde ut på landsbygden då striderna intensifierades i mitten av augusti.

”Den här gången är situationen mycket tuff för oss alla”, säger Michel Tamras som också arbetar för Caritas Syrien i Hassakeh.

Han har tvingats lämna sitt hem många gånger under de senaste fem åren, men den här gången gjorde stridigheterna att de som blivit kvar inte kunde gå ut. Därför har nu människorna ont om mat och elen är avstängd. Det värsta som hänt är dock att vattentillförseln skurit av då stadens huvudledning skadats vid ett bombanfall.

Eldupphör mildrar nu lidandet

De 23 augusti samtyckte den syriska armén och de kurdiska styrkorna till ett eldupphör i Hassakeh. Människor kunde då återvända till staden och sina hem.

Michel Tamras säger: “Det första jag då gjorde var att gå runt på stadens ännu tomma gator. Frågan som dök upp i mitt huvud var hur en liten stad ska orka med så stort lidande. Det var hemskt att se alla plundrade och tomma hus och affärer. Staden såg ut som vid slutet av ett långt krig och inte endast åtta dagar strider.”

Caritas-medarbetaren Shaker som arbetar på kontoret i grannstaden Kamishli säger att alla som arbetar för Caritas Syrien och som stannade i Hassakeh är välbehållna, fast de flesta har fått sina hem skadade. Han tackar Gud för att Caritas kontor i Hassakeh är intakt, trots att omgivande lägenheter träffats av granater.

”Prioriteten i staden nu är att hjälpa människorna att reparera sina hem. Likaså är leveranser av nya vattentankar oerhört viktig, eftersom 80 procent av alla de befintliga tankarna i staden skadats.”
”Jag hoppas att framtiden blir bättre”

Det här var andra gången som befolkningen i Hassakeh tvingats fly sina hem och staden. Första gången var när IS-styrkor intog delar av staden i juni 2015.

”Jag hoppas att framtiden blir bättre. Vi orkar inte med ytterligare en sådan här hård pärs”, säger Samar.

Hassakeh har en blandad befolkning. Även kristna finns ännu kvar i staden.

”Men majoriteten av de kristna har nu lämnat. De som ännu är kvar väntar på att kunna sälja sina tillgångar så att också de kan flytta, antingen inom landet eller till andra länder.”

Du kan hjälpa oss att fortsatt kunna stödja Caritas Syrien i dess arbete genom att sätta in en gåva på biståndskontot Bg 900-4789. Märk talongen eller överföringen med ”Syrien 2016”.

Tack för din gåva!

Ett foto taget av en medarbetare i Caritas Syrien tog med sin mobiltelefon under striderna i Hassakeh i augusti i år.

Bild: Caritas Syrien