“Europa är på väg att förlora kampen mot fattigdomen”

Rapport från Caritas Europa bekräftar behovet av att investera i välfärdsstaten

I dag den 14 april 2016 offentliggör Caritas Europa sin nya rapport ”Ett slut på fattigdomen i Europa – Våra lösningar för att så ska ske”.

Från och med i dag kan rapporten också laddas ner från: www.caritascare.eu

När mina barn inte är här har jag inte värmen på i lägenheten. Vad gäller maten maten, så äter jag mindre. Jag vill inte att de ska känna att jag inte har några pengar. Jag drar åt svångremmen. Det värsta är att inte kunna ge dem vad jag skulle vilja ge dem”, säger Fabrice till Secours Catholique/Caritas Frankrike. Han är ensamstående pappa som delar vårdnaden av sina tre barn. Han lever på 1 100 euro (10 250 kronor) i månaden.

Caritas Europa oroas av det öde som cirka 123 miljoner människor i Europa delar med Fabrice, problemet med att få livet att gå ihop. Deras situation är inte resultatet av otur, utan orsakas direkt av den nu rådande politiken som prioriterar ekonomisk återhämtning efter 2008 års ekonomiska och finansiella kris, i stället för att ta itu med de konsekvenser som denna kris fortsatt får för miljoner av människor i hela Europa.

”Om Europa inte ändrar åtstramningskursen nu kommer vi att döma nästa generation till fortsatt fattigdom”, säger Shannon Pfohman som är chef för Caritas Europas enhet för policy och påverkansarbete.

I sin nya rapport ”Stoppa fattigdomen i Europa – Våra lösningar för att det ska ske” bidrar Caritas Europa med 18 rekommendationer till debatten om nya europeiska sociala värlfärdsmodeller, modeller som bygger på socialt inkluderande, investeringar och socialt skydd, liksom på mänskliga och sociala rättigheter.

Caritas Europa anser att införandet av dessa modeller skulle vara till hjälp för alla, men särskilt för de fem grupper som finns identifierade i rapporten. Dessa löper störst risk att hamna i fattigdom och behöver därför omedelbar politisk handling:

• långtidsarbetslösa,
  • de som arbetar men vars lön inte går att leva på,
  • ensamstående föräldrar,
  • migranter, asylsökande och flyktingar,
  • barn.

För att åtgärda den utsatta situation som dessa fem grupper befinner sig i rekommenderar Caritas Europa de europeiska ledarna att bland annat:

1. Kartlägga effektiviteten i nuvarande sociala skyddssystem och understödsprogram när det kommer till att minska fattigdom, inklusive områdena boende, hälsovård och beskattning med ett särskilt fokus på de fem identifierade riskgrupperna.
  2. 2.    Införa en ”barngaranti” genom att skapa en särskild fond som ger alla fattiga barn tillgång till gratis hälsovård, gratis utbildning, gratis barnavård, bra boende och fullgod näring.
  3. Förbättra arbetsförhållandena i Europa genom att säkra ett problemfritt införande av det Europeiska parlamentets resolution om effektiva arbetsmiljöinspektioner, systematisk utvärdering och kartläggning av nationella arbetsmiljöinspektioners kapacitet att minska och förebygga otrygga anställningar, straffa olagliga anställningsformer och införa en standarddefinition i EU av ”otrygg anställning” som en indikator i EU-SILC (databas i EU över inkomster och levnadsförhållanden).
  4. Uppmuntra EU:s medlemsländer att införa ett minimilön-system som effektivt minskar risken att hamna i fattigdom och som utplånar svår fattigdom.
  5. Uppmuntra EU:s medlemsländer att justera storleken på minimilönen (i tillämpliga fall) till en nivå som, i kombination med andra förmåner som finns tillgängliga för enskilda, tillåter att enskilda hushåll kan täcka sina basbehov och leva med värdighet.

“På Caritas Europa tror vi att Europa har både kapacitet och de nödvändiga verktygen för att inte bara befria 20 miljoner människor ur fattigdom, som det fastställts i ”Europa 2020-strategin”, utan också verkligen lyfta de 123 miljoner människor som i dag lever i fattigdom ut ur den fälla de fastnat i”, säger Shannon Pfohman.

För mer information kontakta:

Alain Rodriguez (på svenska)

Kommunikatör på Caritas Europa

Telefon: +32 (0)2 235 26 54

Mobil: +32 (0)478 58 54 37

E-mail: arodriguez@caritas.eu

Shannon Pfohman (på engelska)

Chef för Caritas Europas enhet för policy och påverkansarbete

Telefon: +32 (0)2 235 26 51