Caritas Europa: Turkiet-avtal sätter EU:s trovärdighet på spel

I samband med RIF-rådets (EU:s råd för rättsliga och inrikes frågor som utvecklar samarbetet och en gemensam politik för gränsöverskridande frågor) möte den 21 april upprepar Caritas Europa sitt motstånd mot det avtal mellan EU och Turkiet som slöt den 18 mars 2016. Skälet är att det innebär ett brott mot rätten att få internationellt skydd.

Caritas Europa skriver:

Redan första dagen som jag anlände till Grekland sattes jag i interneringslägret Amegdaleza (i västra Aten). Trots att det kallas för ett ’läger’ är det värre än ett fängelse. Polisen sade till mig att jag måste stanna i lägret i 18 månader, annars skulle jag bli skickad tillbaka till mitt land. Om jag skickas tillbaka till mitt land, så kommer jag att befinna mig i fara. Jag vill inte dö. Jag är människa och jag vill leva. Jag vill kunna bilda familj. Jag har mycket som jag vill göra, precis som alla människor”, säger NN som är flykting från Afghanistan till Caritas Grekland.

Caritas Europa tror att målet med Turkiet-avtalet, som är att kunna skicka tillbaka människor, kommer att skapa ett farligt prejudikat för framtiden och underminera medlemsländernas skyldighet att garantera den internationella rätten att söka asyl. Framför allt är planen att stänga gränserna för människor som behöver få internationellt skydd ett flagrant brott mot den rätten.

Europa kan inte stänga sina gränser och hjärtan för det lidande som drabbat de människor som är i akut behov av solidaritet och medlidande.

Därför uppmanar Caritas Europa medlemmarna av RIF-rådet vid deras överläggningar att:

• Öppna säkra och legala vägar att komma in i EU.
  • Införa humanitära visum som är överkomliga i pris och enkelt tillgängliga på en EU-ambassad i ursprungs- och transitländer.
  • Underlätta familjeåterföreningar för flyktingar och migranter, vilket underlättar integrationen i mottagarländerna.
  • Undvika systematisk internering av migranter i ”hotspots” (centra vid EU:s yttre gränser för kontroll av identitet och registrering).
  • Sluta skicka tillbaka migranter till länder utanför EU och investera i handlingsprogram för integration.

För mer information kontakta:

Alain Rodriguez (på svenska)

Kommunikatör på Caritas Europa

Telefon: +32 (0)2 235 26 54

Mobil: +32 (0)478 58 54 37

E-mail: arodriguez@caritas.eu

Marie Tempesta (på engelska)

Handläggare på Caritas Europas enhet för policy och påverkansarbete

Telefon: +32 (0)2 235 26 55

Mobil: +32 (0)478 58 54 09

E-mail: mtempesta@caritas.eu

Flyktingar i Atens hamnstad Pireus våren 2016.

Bild: Caritas Internationalis