Caritas Europa: De som söker asyl är inget hot mot Europa

Caritas Europa sörjer förlusten av de mer än 70 asylsökande som miste livet i en lastbil i Österrike och de mer än 200 som omkom i havet utanför Libyens kust för några dagar sedan. Deras död kunde ha undvikits om en gemensam europeisk politik för en säker och legal väg in i Europa fanns på plats.

”Fortet Europa” håller på att utvecklas till ”begravningsentreprenör Europa”. Caritas Europa kräver därför att en europeisk flyktingplan som bygger på solidaritet och försvar av alla människors värdighet omedelbart blir verklighet.

”Vi kan inte tillåta att Medelhavet blir en stor kyrkogård”, sade påve Franciskus när han talade inför de EU:s institutioner i november 2014 i Bryssel.

Rutten som leder från Nordafrika till Europa har varit känd som ”dödens väg”. Nu har flyktingarna gett den det nya namnet ”Medelhavsgraven”.

”Stanken från de mäns, kvinnors och barns kroppar som hittades i lastbilen i Österrike lämnar oss inte i fred. Det kan inte fortsätta på detta sätt. Fler kontroller, fler säkerhetsåtgärder och mer vapenmakt kan inte stoppa detta. Europa måste agera på ett humanitärt sätt såväl i Europa som i de länder där det ursprungliga dramat äger rum som driver människorna på flykt”, säger Jorge Nuño Mayer som är generalsekreterare för Caritas Europa.

Caritas kräver:

• Säkra och öppna legala vägar för att komma in i Europa.
  • Införandet av ett ”humanitärt visum” som är lätt åtkomligt och har ett rimligt pris och som kan erhållas på ambassader i ursprungs- och transitländer.
  • Möjlighet för familjeåterförening för flyktingar och migranter med familj i EU.
  • Införande av ett ömsesidigt utbyte mellan olika EU-länders ambassader för att förenkla tillträde till ett tredje land.
  • Förlängning av humanitära program för inträde och tillåtelse för fler omflyttningar.

För mer information kontakta Alain Rodriguez (svenska eller engelska), informatör på Caritas Europa, telefon +32 2 235 26 54 eller arodriguez@caritas.eu

Caritas Europa är ett nätverk av nationella Caritas-organisationer i Europa. Caritas Sverige ingår i detta nätverk. De 49 medlemmarnas gemensamma kraft gör Caritas Europa till en av de viktiga sociala aktörerna i Europa.

Flyktingar i en park i Belgrad. FN uppskattar att mer än 66 000 människor hittills har sökt asyl i Serbien, men de flesta stannar inte här utan fortsätter norrut.

Bild: Caritas Serbien