Hjälparbetet i Filippinerna igång efter tyfonen Koppu

Caritas har gått ut med en akut vädjan om 2,5 miljoner kronor som skall finansiera mat, tillfälliga härbärgen, sovsäckar och hygienartiklar för människor som drabbats av den hårda och långdragna stormen som i veckan drabbade Filippinerna.

Nästan 300 000 människor har drabbats av stormen som drog in över provinsen Aurora den 17 oktober 2015. Myndigheterna har nu ändrat fokus från att söka och rädda till uppbyggnad och hjälpinsatser, då översvämningarna i de drabbade områdena börjat avta.

"Tyfonen Koppu drabbade norra Filippinerna, ett område där det finns många fattiga och marginaliserade människor som verkligen behöver vår hjälp", säger Edwin Gariguez som är verkställande chef för Caritas Filippinerna.

"Vi strävar efter att hjälpa de mest utsatta människorna i riskzonen såsom äldre, funktionshindrade, ensamstående föräldrar och sjuka. Vi är mycket tacksamma för att Caritas nätverk finns runt om i världen och att det omedelbart har svarat på vår vädjan om hjälp."

Hjälpprogrammet kommer inledningsvis att omfatta 16 drabbade stift på Luzon. Kraftiga vindar och tunga ihållande regn ledde till allvarliga översvämningar, jordskred, skadade hus, nedfallna träd och blockerade vägar.

Många människor evakuerades till över 200 evakueringscenter, men det är brist på mat. Stiftens hjälpcenter är överväldigade över all hjälp som strömmar in. Caritas team kommer att fortsätta med sin övervakning i området för att säkerställa att behoven uppfylls och att de mest behövande människorna nås.

Tyfonen Koppu (lokalt känd som Lando) kommer nästan två år efter den förödande tyfonen Haiyan (lokalt känd som Yolanda). Haiyan var en av de mest förödande tyfonerna och dödade över 6 000 personer. Sedan dess har Caritas rullat ut program för att hjälpa samhällen på Filipinerna att bli mer långsiktigt motståndskraftiga inför det ökande antalet klimatrelaterade händelser som drabbar landet

Caritas Sveriges bidragskonto Bg 900-4789 är öppet för gåvor som kommer att skickas vidare för att hjälpa Caritas Filipinnerna/NASSA i dess arbete. Märk din gåva”Filippinerna 2015”.

Bild: NASSA-Caritas Philippines