Katoliker i Lund leder stort flyktingprojekt

En grupp medlemmar i Sankt Thomas katolska församling i Lund med Ivette Arroyo i spetsen började i mitten av september i år planera för ett stort projekt som både ska komma de flyktingar som är på väg till hjälp, liksom dem som nu har kommit till Sverige och Lund. Tanken var ett projekt med flera delar som skulle förankras så brett som möjligt i staden med Sankt Thomas församling som bas för det hela. Så har det blivit och kyrkoherde Johan Lindén arbetar själv för fullt tillsammans med de volontärer som redan ställt upp.

”Den första delen av vårt projekt är nu i full gång. Det gäller en insamling av vinterkläder som vi ska skicka ner till Kroatien”, säger Ivette Arroyo som är både flyktingsamordnare i Sankt Thomas församling och talesperson för den grupp som bildats och som leder projektet.

Projektet har fått namnet ”Flyktingar Lund – Gemenskap och samarbete” och den lokala uppslutningen är stor. Lunds Kristna Råd och det Islamisk kulturcentret i Lund finns med, liksom studenter i Lunds Nation och Sankta Maria Folkhögskola, Caritas Lund och så vidare. En Facebook-sida finns redan med flera hundra medlemmar.

Insamlingen av vinterkläder till flyktingarna i Kroatien har nu prioritet. Gruppen har planerat det hela tillsammans med Suzana Borko i Caritas Kroatien och transporten kommer att gå till det flyktingcenter som Caritas Kroatien driver i Slavonski Brod i östra delen av landet.

”Själva insamlingen går av stapeln nu på söndag den 22 november mellan 11:00 och 17:00 på Arkivgatan 3D i Lund. Sedan går transporten så snart det är möjligt. Vintern är nu nära och flyktingarna som kommer till Kroatien har ingenting, allra minst några vinterkläder”, säger Ivette Arroyo.

Därefter tar den andra delen i projektet vid och det är insamlingar varje vecka av begagnade barnkläder som kommer att gå till de flyktingar som finns i flyktingförläggningar i Skåne, liksom de till de förläggningar som tar emot ensamkommande barn.

Projektet har också en tredje del och det är att hitta och utbilda volontärer som sedan kan fungera som kontaktpersoner och kontaktfamiljer för de flyktingar som har kommit till Skåne och som nu arbetar med att komma in i det svenska samhället.

”Här, liksom för insamlingen på söndag, är vi öppna för alla som vill engagera sig. Behovet är stort”, säger Ivette Arroyo.

Parallellt med alla dessa delar pågår också en insamling av pengar som genom Caritas Sverige kommer att skickas vidare till flyktingarna på väg i olika delar av Europa.

”Initiativet till att komma flyktingarna på väg och i Skåne till hjälp är ett konkret sätt att leva och vittna om den kristna barmhärtigheten och en förberedelse för det Barmhärtighetens år som påve Franciskus utlyst och som börjar den 8 december.”