“Fokus på tillväxt inte nog när 123 miljoner hotas av fattigdom”

Den 26 juni 2015 samlades EU:s ledare till ett ekonomiskt toppmöte. Samma dag publicerade Caritas Europa följande upprop till dem:

”När EU:s ledare i dag diskuterar ekonomiska frågor vid sitt toppmöte upprepar Caritas Europa sitt krav på att ett paradigmskifte äger rum i hur EU tar itu med ekonomin. I dag ligger dess fokus helt på att skapa tillväxt och jobb.

Detta synsätt har upprepade gånger visat sig otillräckligt då Europa fortsatt står inför allvarliga sociala och ekonomiska utmaningar. Siffrorna talar för sig själva: mer än 123 miljoner människor i EU löper risk att hamna i fattigdom och social uteslutning och 25 miljoner människor är (officiellt) arbetslösa.

”Europeiska ledare måste komma fram med lösningar för de mest utsatta i våra samhällen och de måste säga nej till en ekonomisk tillväxt som sätter tillväxten före människors välbefinnande”, säger Caritas Europas generalsekreterare Jorge Nuño Mayer

Agendan för toppmötet inkluderar ett godkännande av 2015 års politiska plan för ekonomisk styrning och övervakning. Denna plan innehåller ett särskilt instrument som kallas ”landsspecifika rekommendationer” och som används av EU kommissionen för att vägleda medlemsländerna mot ett uppfyllande av målen i den strategiska planen ”Europa 2020”.

Vi vill framhålla att när EU-ledarna godkänner denna punkt i agendan kommer de också att godkänna det faktum att 2015 års landsspecifika rekommendationer inte bara har ett försvagat fokus på fattigdomen totalt, utan också att de helt bortser från behovet av fattigdomsreducerande rekommendationer för de medlemsstater som har en hög nivå av fattigdom i sina länder.

På grund av detta sätter vi ett stort frågetecken inför EU kommissionens verkliga vilja att respektera ”Europa 2020”-strategins anti-fattigdomsmål, liksom dess intresse av att uppnå dem. Det får inte vara så när 1 av 4 medborgare i EU sitter fast i fattigdom och social uteslutning.

EU:s ledare måste ge denna situation mer uppmärksamhet och ta våra förslag nedan med i beräkningen för att uppnå en tillväxt som innesluter i stället för utesluter och som placerar människan i ekonomins centrum. Det kan uppnås genom att de:

• säkerställer en garanterad minimilön som gör att människor får en lön som räcker för att de ska kunna leva ett värdigt liv
  • satsar på en sann social dimension av EMU (europeiska monetära unionen) som vill minska ojämlikheter och som på lång sikt skapar kvalitativt goda jobb”.

Faktauppgifterna i detta upprop bygger på
Caritas Europas uppmärksammade rapport om fattigdomen i Europa – ”Crisis Monitoring Report 2015”. Också svenska medier skrev om denna rapport när den publicerades i slutet av mars i år, bland andra Dagens Nyheter den 2 april 2015.

Du kan läsa hela rapporten på engelska genom att gå till: http://www.caritas.eu/sites/default/files/caritascrisisreport_2015_en_final.pdf?utm_source=Caritas+Europa+Newsletter+Subscribers&utm_campaign=5eb50fdfce-EconomicDiscussionsEUSummit26June20156_25_2015&utm_medium=email&utm_term=0_22b303b08c-5eb50fdfce-373091221