”Beirut har lagts i ruiner”

Caritas Libanon är på plats och hjälper de drabbade. Bild: Caritas Libanon

Dödstalet stiger efter den enorma explosionen som inträffade i hamnområdet i Libanons huvudstad Beirut tisdagen den 4 augusti. Detonationen, som motsvarar ett jordskalv med en magnitud av drygt 3 på Richterskalan, ödelade stora delar av staden.

Minst 5 000 människor beräknas ha skadat och dödssiffran överstiger 130 döda. Omkring 300 000 personer har förlorat sina hem. Tre sjukhus har totalförstörts och ytterligare två sjukhus är allvarligt skadade. Explosionerna innebär ett hårt slag för det redan hård drabbade libanesiska folket och den redan hårt ansatt sjukvården.

”Situationen är katastrofal”, säger Rita Rayhem, direktor för Caritas Libanon, som har mobiliserat alla krafter för att hjälpa de drabbade.

Caritas Libanons huvudkontor i Beirut skadades allvarligt, men lyckligtvis skadades inga anställa, då explosionen inträffade efter det att kontoret stängt för dagen. Men frustrationen bland Caritas personal och volontärer är stor.

”Vi lever i en mardröm och har ingenting att ge befolkningen”, säger fader Michel Abboud som är generalsekreterare för Caritas Libanon. ”Beirut har lagts i ruiner och vi är tagna på sängen av katastrofens omfattning”.

Caritas Internationalis har lanserat en akutplan för att tillgodose de akuta behoven av vatten, sjukvård och skydd åt de drabbade.

Efter ett möte med Stockholms katolska stift biskop kardinal Anders Arborelius startar Caritas Sverige nu en insamling till det drabbade libanesiska folket.

”Vi förenas i solidaritet med det drabbade libanesiska folket och kommer att hjälpa till med alla våra krafter”, säger George Joseph som är generalsekreterare för Caritas Sverige.

Caritas Sverige och kardinal Anders Arborelius vädjar nu om din gåva.

Du kan hjälpa genom att sätta in ett bidrag på
Bg 900-4789 eller swisha den till 900 4789. Märk din gåva med ”Libanon”.

Du kan också gå in på Caritas Sveriges hemsida  och klicka på ”Ge en gåva”. Där väljer du ”Ospecificerat”, så ser vi till att din gåva kommer fram till Libanon.

Tack för din gåva!