Adventsinsamling till Venezuelas barn

I nästan två år har samhället i Venezuela försvagats och läget har gradvis förvärrats. Idag svälter en tredjedel av befolkningen. Galopperande inflation, brist på mat och mediciner och politiskt tumult gör att i princip hela befolkningen lever i fattigdom.

Landet producerar endast en mindre del av den mat som behövs och en skenande inflation driver upp priserna till hisnande nivåer, vilket gör det ännu svårare för människor att köpa mat till sina familjer.

Krisen i Venezuela drabbar främst barnen

De som drabbas värst är barnen. Caritas Venezuela påbörjade för 18 månader sedan en kartläggning av hälsoläget för barn under fem år. Utvecklingen är alarmerande. Sju av tio barn som undersökts är undernärda. 15 procent av barnen är så dramatiskt undernärda att det är fara för deras hälsa och liv. FN:s definition av en humanitär kris går vid 10 procent.

Barnen vägs och mäts - ett led i att bekämpa svälten

Landet nära en ekonomisk kollaps

Samtidigt är den ekonomiska krisen oerhört svår. Landet upplever en så kallad hyperinflation och den årliga inflationen är nu uppe i 1,3 miljoner procent. Landets hälsovårdssystem är också nära att kollapsa. Krisen har lett till en katastrofal brist på viktiga läkemedel och kroniska sjukdomar som malaria, diabetes och difteri ökar.

Matportioner förbereds

”Vi har varken mat, mediciner eller människor nog för att kunna hjälpa alla som behöver det. Behovet av nödhjälp är enormt”, berättar forskaren och näringsexperten Susana Rafalli som arbetar för Caritas Venezuela. Hon leder hälsoundersökningen och deltar i hjälparbetet. Händelserna går mycket snabbt. Vi träffar dagligen barn som vi fruktar ska dö av svält”, säger Rafalli.

En pappa med sitt barn i ett av Caritas hjälpcenter i Caracas

Flyktingkris

Krisen gör att människor flyr landet i stora mängder. Man bedömer att omkring fyra miljoner människor är på flykt i grannländerna, länder som inte alltid har möjligheter att ta emot dessa människor på ett tillfredsställande sätt. Venezuela töms samtidigt på nödvändig kompetens: över 52 000 läkare har lämnat landet och cirka 24 000 tandläkare. Entreprenörer flyttar sina verksamheter utomlands och ingenjörer likaså.

Hittills beräknas omkring fyra miljoner människor ha lämnat Venezuela

Caritas är en av några få hjälporganisationer som för närvarande tillåts verka i krisens Venezuela. Medarbetarna hjälper människor med att ge dem mat vid soppkök och att distribuera mediciner till dem som behöver de allra mest. Till allt detta behövs pengar och gåvorna från årets fasteinsamling, som till största del kommer att gå till Venezuelas barn, är synnerligen välkomna.

Använd vårt biståndskonto bg 900-4789 eller swisha till nummer 900 4789. Märk din gåva ”Advent 2018”.

Tack för din gåva!

I samarbete med I Love Venezuela Sverige

I årets adventsinsamling samarbetar vi på Caritas med frivilligorganisationen I Love Venezuela Sverige, ILVSwe. Det är en ideell förening som skapades i Stockholm 2018 av en grupp engagerade venezuelanska och svenska individer. De kommer att hjälpa oss med att samla in pengar.  Faktasida om ILVSwe (pdf).

Tillbaka till artiklar Ge en gåva