Caritas Europa slår larm om djup kris

Caritas Europa och Eurodiaconia rapporterar en 40-procentig ökning av antalet hjälpsökande under det senaste året.  Anledningen till ökningen är kraftigt höjda levnadskostnader i hela Europa.

De två nätverken presenterar nu resultatet av en undersökning genomförd bland sina medlemsorganisationer i 18 europeiska länder. Undersökningen visar på en djup kris till följd av kraftigt ökande levnadskostnader.

En kris som på ett oroväckande sätt påverkar möjligheten för personer med låga inkomster att klara sina grundläggande behov, som att värma upp sina hem, köpa mat eller betala hyra. Krisen drabbar i synnerhet ensamstående föräldrar, pensionärer och ungdomar.

Situationen för människor som drabbats av fattigdom är särskilt svår i Belarus, Belgien, Cypern, Danmark, Finland, Nederländerna, Portugal, Skottland, Serbien, Sverige och Turkiet.

Caritas Europa och Eurodiaconia representerar tillsammans 107 medlemsorganisationer och tillhör därmed de största civilsamhällesorganisationerna i Europa för hjälp till socialt och ekonomiskt utsatta. De båda nätverken hjälper över 35 miljoner människor per år. Så gott som alla tillfrågade i undersökningen uppger en kraftig ökning av hjälpsökande sedan början av 2022.

Den högsta ökningen rapporteras av Caritas Frankrike, Caritas Finland och Stockholms stadsmission. Därefter kommer ett av stiften i Portugal som uppger att antalet personer som söker stöd hos dem har ökat med hela 90 procent. Caritas Schweiz rapporterar en ökning på 40 procent varav hälften uppskattas vara personer som flytt kriget i Ukraina.

Nätverken gör allt som står i deras makt för att svara på den kraftigt ökade efterfrågan på social hjälp. Man öppnar nya ställen där de hjälpsökande kan värma sig och fortsätter att dela ut mat och kläder, stötta dem som är hemlösa och dela ut ekonomiskt stöd till personer i behov av hjälp med sina bostads- och energikostnader. Man tillhandahåller också skuldrådgivning.

I, till exempel, Österrike och Tyskland har Caritas knutit till sig experter som på frivilligbasis ger hushåll med låga inkomster, som studenter och pensionärer, råd om hur de kan dra ner på bl. a. sina energikostnader.

Många människor drabbas hårt av den pågående krisen. Att införa avgifts- och kostnadslättnader för låginkomsttagare, sänka momsen på livsmedel och genomföra energieffektiviseringar kan få deras börda att lätta. Men det behövs ännu fler, mer långsiktiga åtgärder.

För att klara sin försörjning behöver alla människor tjäna tillräckligt med pengar på sitt arbete. Därför uppmanar vi de styrande i Europa att stifta/uppdatera lagar om minimilöner, förbättra tillgången till bra, billiga, energisnåla och klimatvänliga bostäder samt att sänka priserna inom kollektivtrafiken för att ge fler möjlighet att resa kollektivt.

Caritas Europa och Eurodiaconia fruktar att de svåraste konsekvenserna av de höga och stigande energipriserna kommer att bli fullt synliga först under 2023 och framåt. Än så länge använder många sina besparingar för att täcka de ökande kostnaderna. Men när besparingarna väl har tagit slut kommer krisen bli ännu djupare för väldigt många.

Krisen till följd av de kraftigt ökande levnadskostnaderna påverkar inte bara hushållen utan även hjälpnätverken själva. Över hälften av de tillfrågade i undersökningen uppger att de inte får något offentligt stöd, vilket för vissa innebär att de måste föra en ständig kamp för överlevnad.

Caritas Europa och Eurodiaconia uppmanar EU och de europeiska regeringarna att vidta fler och mer långtgående åtgärder för att stödja utsatta hushåll samt att ge ekonomiskt stöd till icke-vinstdrivande organisationer inom civilsamhället som hjälper ekonomiskt och socialt utsatta människor. Stödet behövs för att förhindra och förebygga att ännu fler människor hamnar i fattigdom. Och för att garantera och tillförsäkra alla medlemmar i våra samhällen mänsklig värdighet och ett värdigt liv.

Sammanfattning av undersökningen finns här.

• Lista över länder som deltog i undersökningen: Österrike, Vitryssland, Belgien, Tjeckien, Cypern, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Norge, Portugal, Serbien, Skottland, Sverige, Schweiz och Turkiet.

"Hjälporganisationerna inom civilsamhället överbryggar den djupa klyftan som finns mellan det stöd som erbjuds av samhället och de faktiska levnadsomkostnaderna för människor som upplever fattigdom. Våra hjälpnätverk runt om i Europa fortsätter att stödja människor i nöd, men vi behöver offentligt stöd för att kunna göra vårt jobb. De sociala tjänster vi tillhandahåller är viktiga och bör vara tillgängliga och överkomliga för alla."

Maria Nyman, generalsekreterare, Caritas Europa

"Några av våra medlemsorganisationer kämpar mycket med inflationen och trots de ökade behoven och en hård vinter framöver kan vissa av dem bli tvingade att skära ner på omfattningen av sina tjänster. Våra medlemsorganisationer inför tillfälliga åtgärder som att sänka temperaturen i sina lokaler och omfördela medel, men det finns en gräns för vad de kan göra om de vill fortsätta hålla sina anläggningar varma och ge omvårdnad och skydd till människor i nöd.”

Anne-Sophie Wislocki, generalsekreterare Eurodiaconia

Caritas Europa är ett nätverk av 49 medlemsorganisationer i 46 europeiska länder och en del av det världsomspännande nätverket Caritas Internationalis. Våra medlemmar ger hjälp och stöd till miljoner människor i nöd.

Eurodiaconia är ett europeiskt nätverk av kyrkor och kristna icke-statliga organisationer som tillhandahåller sociala tjänster, hälso- och sjukvårdstjänster och förespråkar social rättvisa. Tillsammans representerar vi behoven och de unika erfarenheterna hos 58 nationella och regionala organisationer i 32 länder.