Utsatta behöver vår hjälp under coronakrisen

Många människor i vårt land, bland dem migranter och papperslösa, drabbas hårt av coronakrisen. Många har blivit av med sina jobb och står utan pengar att betala mat och bostad med.

Varje dag kontaktas Caritas Sverige av desperata människor som inte kan köpa mat till sina barn.

Därför vädjar vi nu till dig: Hjälp dessa våra medmänniskor att klara sig igenom krisen.

Skänk en gåva som vi kan förmedla.

Biståndskontot: Bg 900-4789

Swish: 900  4789

Märk gåvan: "Coronakrisens offer".

Du kan också ge en gåva direkt här på hemsidan genom att klicka på ”Ge en gåva” och skrolla ner till ”Hjälp utsatta familjer under coronakrisen”.

Tack för din gåva!

Därför är papperslösa och migranter extra utsatta i coronakrisen

I Sverige finns det under senare år tusentals så kallade papperslösa. Människor som av många olika anledningar hellre levt här under svåra förhållanden och utan att vara en del av samhället i stället för att återvända till hemlandet. Vissa kom hit som arbetare, andra har inte vågat åka hem efter avslag på asylansökan.

Dessa människor har varken rätt eller tillgång till ekonomiskt stöd och har rätt till sjukvård endast i akutfall. Många av dem har levt under konstant rädsla att upptäckas av svensk polis. De har utnyttjats av mindre nogräknade företag som billig arbetskraft. Nu, när företagen till följd av coronakrisen går på lågvarv, är det de som förlorar jobbet först, utan att ha något socialt skyddsnät att falla tillbaka på.

Viruset riskerar att drabba dessa människor mycket hårt, särskilt då de vant sig vid att undvika kontakt med svenska myndigheter.

Vi har också tusentals människor som befinner sig i Sverige med tillfälliga uppehållstillstånd som de fått på grund av arbete inom rese-, restaurang- eller städbranschen. Alla dessa branscher har i dag tvärstannat på grund av coronapandemin med stängda gränser, ekonomisk osäkerhet och krisande företag som följd. Den som har arbetstillstånd har efter uppsägning 3 månader på sig att finna nytt jobb. Annars dras uppehållstillståndet in och man måste åka hem.

Andra lever i en lång utdragen väntan på att deras asylärende ska avgöras, en process som nu riskerar att ytterligare fördröjas och skapa hopplöshet och desperation. Detta är i många fall människor som inte kunnat utvisas på grund av rådande förhållanden i hemlandet. I nu rådande situation är det helt omöjligt.

Det nya coronaviruset riskerar att drabba alla dessa människor mycket hårt.  I synnerhet dem som lever på samhällets skuggsida och saknar rättigheter.

Vi står nu inför risken för en hel våg av människor som på ytterst kort tid kastas in i svår nöd. Som kan få svårt eller omöjligt att försörja sig, skaffa mat till sig själva och sina barn eller betala hyra för den säng eller rum de bor.

Många inom gruppen papperslösa har tvingats leva på omänskligt låga löner: från 12 till 30 kronor per timme för ett arbete som städare eller diskare. Men även denna lilla inkomst försvinner om verksamheten stängs ner.

Caritas Sverige får i genomsnitt 10 samtal om dagen från människor som förlorat allt. Vi som kyrka och enskilda kristna måste göra vårt yttersta för att lindra nöd och hjälpa utsatta.

Viruset hotar oss alla och gör ingen skillnad på folk och folk.

Tack för att du är med och hjälper!