"Jag tackar Gud för allt Han gör i Aleppo".

Foto: Caritas Internationalis

"Det är stor skillnad även för att vara under ett års tid", säger George Antoine, som arbetar för Caritas i Syrien. "Marknaden är nu öppen och livet återvänder långsamt till Aleppo." Kriget har i princip förstört hela staden, men det snart två år långa uppehållet i stridigheterna ger nytt hopp.
"Caritas delar ut mat och stöttar med rådgivning för återuppbyggnaden i Aleppo," säger George, "Vi på Caritas har även satt i gång en förskoleverksamhet och vi erbjuder medicinsk hjälp och pengar till hyra. Vi levererar vattentankar och vatten", säger han.
Syrier på flykt i grannländerna fortsätter också att ta emot Caritas stöd. Caritas i Jordanien, Libanon och Turkiet delar ut mat, medicinsk hjälp och stöd med utbildning och kompetensutbildning tills den dag de kan återvända hem. Sammanlagt 28 Caritas nationella organisationer stöder nödsituationen i Syrien, Irak och grannländerna där 2100 anställda och 4100 volontärer hjälper 2,1 miljoner personer per år. I Syrien är Caritas Sverige en av de största bidragsgivarna.

Caritas Internationalis står för samordning av hjälpinsatserna, tekniskt stöd och utbildning och finns närvarande i kriser över hela Mellanöstern. I Gaza, till exempel, har konflikter, fattigdom och brist på resurser lämnat hundratusentals palestinier utan vård, något som Caritas bidrar med hjälp till.
"Inget av vårt arbete skulle vara möjligt utan våra generösa bidragsgivare", säger den Aleppo-baserade franciskanen, Broder Ibrahim. Han har detta budskap till Caritas-organisationerna runt om i världen:
"Jag tackar Gud för allt Han gör i Aleppo. Han gör mirakel varje dag, och vi kan se honom, röra vid honom och känna hans ömma närvaro genom våra många vänner. Vi tackar honom, och vi tackar er som ber för oss och som hjälper oss. "

Även om situationen i Aleppo har blivit mer stabil är hjälpbehovet fortsatt enormt. Du kan göra en insats för att bistå dem genom att sätta in en gåva på biståndskontot Bg 900-4789. Märk talongen eller överföringen med ”Syrien 2019”. Du kan också swisha en gåva till 900 4789 och märka det med samma ord eller swisha direkt här från webbsidan.

Tack för din gåva!