Förstörelsen enorm efter skalvet i Ecuador

Ordföranden för Caritas Ecuador, Msgr Walter Heras, fortsätter att uppmana alla Caritas-organisationer i världen att stödja de pågående åtgärder som satts in för att hjälpa befolkningen efter det kraftiga jordskalvet som drabbade landet den 16 april 2016.

Skalvet slog till mot en rad kuststäder och klippte av vägarna till mer avlägset liggande mindre kustsamhällen. Det lämnade omkring 655 döda och upp mot 16 600 skadade efter sig. Landet har deklarerat katastroftillstånd i sex provinser och avsevärda truppförband och poliser har skickats dit för att undsätta de drabbade.

Läget i de drabbade områdena förvärras nu av att mycket hårda regn har fallit på sistone. Dessa har gjort att man noterat en ökning av insektsburna sjukdomar som chickungunya och denguefeber. Nu förväntas en ytterligare ökning av dessa och andra smittsamma sjukdomar som följt i jordskalvets spår. Därför riktas just nu stora insatser på att förbättra hygien- och sanitetsförhållande för befolkningen.

Medan Caritas Ecuador just nu deltar i de nationella ansträngningarna att hjälpa de drabbade människorna, planerar organisationen samtidigt för att finnas kvar på plats och hjälpa de dessa samhällen långt efter det att jordbävningen och dess konsekvenser försvunnit från internationella medias bevakning.

Därför planerar Caritas Ecuador och andra lokala Caritas-grupper i landet att tillsammans med en rad internationella Caritas-organisationer sätta in långsiktigt stöd i de drabbade provinserna för att hjälpa människorna att bygga upp sina förstörda samhällen.

“Som kyrka står vi vid de drabbades sida. Vi har nu fått sällskap av systerorganisationer som ansluter sig till våra ansträngningar att bistå människorna. De måste nu börja bygga upp sina liv igen. De har förlorat allting. Caritas kan hjälpa dem att fylla det tomrummet”, säger Msgr Heras.

”Vi hoppas på stöd från hela Kyrkan. Vi behöver er. Det finns så mycket att göra. Och vi tackar alla som hjälper oss i detta”, lägger han till.

Caritas Sverige vill hörsamma denna uppmaning. Vill du vara med och hjälpa de drabbade människorna i Ecuador, kan du sätta in en gåva på biståndskontot Bg 900-4789. Märk talongen eller överföringen med ”Ecuador 2016”.

Tack för din gåva!

En kvinna begrundar skadade hus i staden Portoviejo i Ecuador. Jordskalvet den 16 april lämnade stor förödelse i sitt spår.

Bild: Eduardo Naranjo/CRS (Caritas USA)