Ny rapport om migrationen från Caritas Europa

Ladda ner den nya rapporten här (på engelska):

Den 17 mars 2016 lanserade Caritas Europa sin nya rapport om migrationen till Europa. Den har titeln Migrants and refugees have rights! Impact of EU policies on accessing protection(“Migranter har rättigheter! Effekten av EU:s handlingsprogram på tillträde till skydd”).

För första gången sammanställer denna rapport alla olika aspekter på migration. Den synar tillgången till internationellt skydd, ”non-refoulement” *, familjeåterförening, migration av arbetskraft och irreguljär migration ur ett humanitärt perspektiv.

”Jag flydde från kriget i Syrien med min familj. Vi hade inget annat val än att betala människosmugglare och gå ombord på en liten båt. Det var skrämmande och mörkt. Båten sjönk och vi lämnades ensamma att simma ute på öppet vatten. Min far räddade mig från att drunkna, men han kunde inte rädda min mor och mina bröder. De dog alla innan hjälp kom fram”, berättar Amira som är flykting från Syrien för Caritas Sverige.

Rapporten lyfter också fram den tragedi som hotar hundratusentals människor när de söker skydd i Europa. Kvinnor, män och barn som flyr från krig, förtryck och brott mot mänskliga rättigheter söker sig till Europa för att finna säkerhet. Men många ställs i stället inför byråkratiska hinder, avslag av skyddsskäl och motstridiga mottagningsnormer i Europas olika länder.

Caritas Europa bekymras särskilt av bristen på solidaritet. Tanken att avvisa människor från Europa, som nu diskuteras av Europeiska rådet och Turkiet, skapar ett farligt prejudikat för framtiden och hotar att försvaga det ansvar som faller på Europa. Detta därför att, som rapporten lyfter fram, planerna på att stänga gränserna för människor i behov av internationellt skydd utgör en klar risk att göra slut på rätten att begära och söka asyl, en rätt som garanteras av Genèvekonventionen.

I rapporten uppmanar Caritas Europa EU bland annat att:

• Öppna fler säkra och legala vägar in i Europa. Mer precisa lösningar och handlingssätt presenteras i rapporten.
  • Garantera asylrätten och ge internationellt skydd till dem som är i behov av det.
  • Respektera principen om ”non-refoulement” * och avstå från att använda tvångsåtervändande och tillvägagångssätt som strider mot mänskliga rättigheter, som till exempel internering och att använda tvång.
  • Säkra ett fullt genomförande av rätten för familjer att återförenas och att bredda definitionen av vilka som är familjemedlemmar för att faktiskt respektera rätten till familjeliv.
  • Utveckla EU-ramen för arbetskraftsmigration, så att säkra och legala vägar till Europa säkras för lågutbildad arbetskraft och för att bekämpa exploateringen av arbetare.

*  ”non-refoulement” är en internationell princip som appliceras av stater i samband med bedömning av skydd för flyktingar. Principen innebär att en fördragsslutande stat inte får utvisa eller avvisa en flykting till ett land/område där dennes liv eller frihet skulle hotas på grund av hans/hennes ras, religion, nationalitet, språk, sexuella läggning, tillhörighet till viss samhällsgrupp, politisk åskådning eller där den asylsökande riskerar att utsättas för tortyr eller omänsklig eller förnedrande behandling.