Fred i Syrien är möjlig säger biskop Audo i FN

”Människor tycker det är naivt att tala om ett slut på kriget när förödelsen är så stor. Men i dag är freden möjlig i Syrien”, sade biskop Antoine Audo, som är den kaldeiske biskopen av Aleppo och ordförande i Caritas Syrien, när han talade vid ett möte om Syrien i FN i Genève den 16 mars 2016.

Han var där tillsammans med Caritas Internationalis generalsekreterare Michel Roy, Sebastien Dechamps från Caritas Belgien och Paulo Pinheiro som är ordförande för den oberoende internationella kommissionen för efterforskningar av Syrien vid FN:s råd för mänskliga rättigheter.

”Syrierna har en historia av tolerans och fredlig samlevnad mellan olika religioner. Vi vägrar att delta i förföljelsen av andra syrier. Vi älskar vårt land lika mycket som vi älskar våra familjer. Att försöka skapa söndring mellan oss kommer inte att fungera. Nu är vi offer för en regional konflikt som har manipulerat extremismen inne i ett bräckligt samhälle”, sade biskop Audo.

Biskopen talade om det dagliga livet nu i Aleppo efter en hård vinter utan el, uppvärmning och rinnande vatten och med begränsad tillgång till mat och under bombardemang.

”Det partiella eldupphöret har gett oss hopp. Människor börjar våga andas igen, gå ut i parker och leva igen”, sade han.

Eldupphöret började gälla den 27 februari i år efter överläggningar som inkluderade stora regionala aktörer som Iran, Saudiarabien, Turkiet och Qatar, liksom regionala organisationer som Arabförbundet och den Europeiska Unionen.

”Vi hoppas alla att dialogprocessen leder till framgång. Men lösningen måste komma inifrån Syrien och kan inte påtvingas utifrån. Som vanliga syrier har vi en roll att spela i detta. Vi måste komma samman som sanna medborgare och inte som en grupp som kämpar mot en annan grupp om herraväldet”, sade biskop Audo.

Caritas Internationalis generalsekreterare Michel Roy uppmanade vid samma tillfälle världssamfundet och de länder som är direkt involverade i konflikten att stödja eldupphöret och de förhandlingar som är på gång, så att de når fram till ett fullkomligt slut på striderna och ett pluralistiskt samhälle.

”Morgondagens Syrien måste på samma sätt som gårdagens Syrien bli en smältdegel som står enigt i mångfald och vilar på en sekulär grund som garanteras genom lagstiftning”, säde han.

Michel Roy uppmanade också regeringar att sluta att sälja vapen in i Syrien, att skära av de stridande parternas möjligheter att finansiera köp av vapen och att undvika all slags handel som kan finansiera ett fortsatt krig.

Paulo Pinheiro, ordförande för den oberoende internationella kommissionen för efterforskningar av Syrien, sade att efter fem års krig finns det nu hoppfulla tecken.

”Graden av våld har sjunkit markant i de områden som omfattas av eldupphöret. Nu behöver vi fler förtroendeskapande åtgärder som till exempel befrielse av fångar”, sade han.

Msgr Antoine Audo, kaldeisk biskop av Aleppo och Caritas Syriens ordförande, talade den 16 mars i FN i Genève.

Bild: CNS