Caritas Europa: EU måste införa humanitärt visum

Caritas Europa uppmanar det Europeiska parlamentet att vid LIBE-kommitténs möte den 16 mars 2016 rösta för ett tillägg som gör att ett humanitärt visum inkluderas när EU:s visumregler görs om. (EU:s LIBE-kommitté behandlar medborgerliga fri- och rättigheter samt rättsliga och inrikes frågor.)

Omgörningen av EU:s visumregler är en enastående möjlighet att införa ett humanitärt visum som ska gälla inom hela EU. Ett sådant visum skulle vara ett steg framåt i att skapa säkra och lagliga vägar för att komma in i EU, vilket skulle rädda tusentals liv och hjälpa till med att stoppa människosmugglarna.

Här är några av fördelarna med et humanitärt visum:

1. Ett humanitärt visum är inte detsamma som vidarebosättning. Båda dessa är nödvändiga för EU ska kunna möta den nuvarande humanitära krisen vid Medelhavet. Ett humanitärt visum är ett sätt för asylsökande att på ett säkert sätt komma till Europa för att ansöka om asyl. Vidarebosättning är något som gäller flyktingar som behöver internationellt skydd och är definierad av UNHCR. Med tanke på de asylsökandes svåra situation i olika delar av världen, tror vi att ett humanitärt visum skulle komplettera redan existerande instrument som vidarebosättning, familjeåterförening med flera.
  2. Ett humanitärt visum kräver större solidaritet bland EU:s medlemsländer. De medlemsländer i EU vid vilkas ambassader asylsökande anhåller om ett humanitärt visum skulle bli ansvariga för asylprocessen. På så sätt behöver de medlemsländer som ligger vid EU:s yttre gränser inte längre ensamma klara av att möta tillströmningen av människor vid dessa yttre gränser.
  3. Ett humanitärt visum betyder mer säkerhet inom EU och lägre vinst för kriminella nätverk av människosmugglare. Genom förberedande procedurer för kontroll vid ansökningar om humanitära visum skulle EU:s medlemsländer kunna kontrollera migrationsflödena till EU. Samtidigt skulle asylsökande få ett säkert och lagligt sätt att komma in i EU och deras beroende av människosmugglare skulle minska.
  4. Det finns legala skäl för att inkludera humanitära visum i EU:s visumregler. Avtalet om den Europeiska Unionens verksamhet ger EU kompetensen att styra kortfristiga visum, och humanitära visum har ett kortsiktigt syfte. Endast efter ankomsten till destinationslandet kommer asylsökande att kunna lämna in en ansökan om asyl till den ansvariga myndigheten, och endast om den ansökan beviljas kan det medlemslandet i EU utfärda ett långfristigt uppehållstillstånd. Det finns därför ingen anledning för regeringar att frukta ett humanitärt visum, utan i stället skynda på ett införande av det.

Caritas Europas generalsekreterare Jorge Nuño Mayer säger: ”Det finns inget synligt slut på den pågående krisen och människor kommer att fortsätta att söka skydd i Europa. De kommer att fortsätta att sätta livet på spel om vi inte förser dem med säkra och lagliga vägar in. Ett humanitärt visum är det självklara svaret på detta. Våra politiska ledare borde visa solidaritet i stället för att stå vid sidan av och se på när ännu fler liv går under”.

För mer information kontakta:

Shannon Pfohman (på engelska)

Head of Unit ’Advocacy and Policy’

Telefon: +32 (0)2 235 26 51

Mobil: +32 (0)476 98 44 77

spfohman@caritas.eu

Alain Rodriguez (på svenska)

Communications Officer

Telefon: +32 (0)2 235 26 54