Almedalen 5 juli: ”Vilket värde har en människa på flykt?”

Under årets Almedalsvecka arrangerar Sveriges kristna råd (SKR) ett seminarium under tisdagen den 5 juli med rubriken ”Vilket värde har en människa på flykt?”. De frågor som kommer att tas upp kommer att speglas mot tanken att människovärdet ska värnas. Flyktingpolitiken behöver därför styras utifrån respekten för människans okränkbara värdighet.

Seminarium ska försöka att bringa klarhet i den massiva kritiken mot den förändrade migrationslagstiftningen. Varför är den förändringen ett problem och vad kan göras i stället?

Bland de medverkande finns migrationsminister Morgan Johansson (S), Maria Ferm (MP), Emma Henriksson (KD), ärkebiskop Antje Jackelén (Svenska kyrkan), kyrkoledare Lasse Svensson (Equmeniakyrkan) som också är SKR:s ordförande, samt George Joseph från Caritas Sverige.

Seminariet går av stapeln den 5 juli 2016 klockan 11:00 till 12:15 i Vårdklockans kyrka på Adelsgatan 43 i Visby. Seminariet följs av mingel dit ingen föranmälan behövs. SKR bjuder alla.

Sveriges kristna råd (SKR) är en mötesplats för 26 medlemskyrkor, bland dem den katolska kyrkan i Sverige. Biskop Anders Arborelius sitter både i SKR:s styrelse och i dess presidium.

Bild: Mikael Stjernberg/SKR