Hjälp till Sydsudan att bygga en framtid

Caritas Internationalis har just lanserat ett nytt projekt för att bistå omkring 35 000 människor i Sydsudan som i dag hungrar och på andra sätt lider av den instabilitet som inbördeskriget i landet för med sig. Totalt omfattar projektets olika delar satsningar på omkring 20 miljoner kronor under 2016.

Till detta projekt har Caritas Sverige redan skickat 400 000 kronor från adventsinsamlingen 2015. Dessa medel kommer i första hand att gå till att på olika sätt hjälpa de barn som är på flykt i sitt eget land.

Konflikten som bröt ut i december 2013 har tvingat 2,2 miljoner människor bort från deras hem och det har skadat skolor, sjukhus och infrastruktur svårt. Hundratals byar har bränts ner och många människor har dödats, vilket lett till att hela samhällen nu hungrar och lider av allvarliga hälsoproblem.

Caritas Sydsudans generalsekreterare Gabriel Yai säger: ”Under 2016 kommer vi att hjälpa de människor som drabbats hårdast av inbördeskriget i vårt land. Vi kommer inte bara att ge dem mat, utan vi vill också förse dem med utbildning och redskap så att de kan producera sin egen mat och försörja sig med vatten. Vi vill hjälpa människorna att bygga upp sina liv igen och vi ska bereda nödvändiga möjligheter för dem att arbeta tillsammans och tillsammans reflektera över hur vi ska kunna åstadkomma en verklig och varaktig fred och försoning”.

I september 2015 hungrade 7,5 miljoner människor i landet – nästan två tredjedelar av Sydsudans befolkning. Hälften av dem led av svår hunger. I vissa fall stod hela familjer inför risken att dö efter långa perioder utan tillräckligt med mat. Bara i stiftet Rumbek befann sig vid den tiden upp mot 200 000 barn i en ”trängande humanitär belägenhet”, enligt Caritas Sydsudans personal.

De medel som nu samlas in i Caritas-nätverket kommer att gå till att hjälpa utsatta familjer i stiften Rumbel, Yei, Malakal, Juba och Tambura Yambio. Stiftet Malakal är värst utsatt och man beräknar att två tredjedelar av dess befolkning hungrar. Det här stiftet har också varit mest utsatt för konflikten som började 2013.

På Caritas Sverige vill vi gärna fortsätta att stödja det arbete som Caritas Sydsudan utför för att hjälpa människorna i det krigsdrabbade landet. Du kan du hjälpa oss med det genom att sätta in en gåva på bidragskontot Bg 900-4789. Märk din gåva ”Sydsudan 2016”.

En liten pojke får hjälp på Caritas Sydsudans klinik i byn Mading Achueng.

Bild: Paul Jeffrey/Caritas Internationalis