Etiopiska katolska kyrkan efterlyser åtgärder mot hunger och torka

av Makeda Yohannes (gm Caritas Internationalis)

Den svåra bristen på livsmedel som hotar miljoner människor i Etiopien med hunger och försämringen av miljön var två teman som diskuterades när den Etiopiska katolska kyrkan mötte sina partnerorganisationer vid ett årligt möte som i år hölls den 5 till 6 november i Addis Abeba.

I sitt öppningsanförande påminde kardinal Berhaneyesus, metropolit och ärkebiskop av Addis Abeba, att den federala etiopiska regeringen nyligen deklarerat att omkring 8,2 miljoner människor i Etiopien hotas av brist på mat och behöver humanitär hjälp. Han sade också att den miljömässiga påverkan i denna begynnande kris är uppenbar och han underströk att människan nu lider av katastrofer som uppstår genom hennes felaktiga utnyttjande av miljön.

Kardinalen uttryckte hopp om att den Etiopiska katolska kyrkan och hennes partner ska kunna arbeta tillsammans för att bekämpa försämringen av miljön och de effekter det får för människor: ”Vi måste använda våra krafter till att skydda och bevara jorden och hennes resurser båda för vår egen skull och för människans överlevnad”.

Den uppkomna situationen med brist på mat och behovet av att nu agera snabbt diskuterades sedan under mötet. Den Etiopiska katolska kyrkans kommission för socialt arbete och utveckling (ECC SDCO) samarbetar med kyrkans partner för att ta fram ett svar på den akuta situation som håller på att uppstå på grund av torkan som är ett resultat av årets mycket kraftiga El Niño-fenomen. Tillsammans konstaterades att det allvarliga läget kräver en koordinerad insats och stora resurser, eftersom nio av kyrkans stift redan påverkas av det som händer.

ECC SDCO informerade mötet om att utsikterna just nu talar om en lång torka i stora delar av Etiopien, samtidigt som översvämningar är möjliga i en av landets södra delar. Vad som behövs är en omedelbar humanitär och materiell insats.

Bekel Moges, direktor för ECC SDCO, sade att de resurser som just nu finns till hands är begränsade med hänsyn tagen till storleken av den begynnande krisen. Han tillade att det inte är möjligt att överlåta till den etiopiska regeringen att ensam ta hela ansvaret för att svara på krisen. Alla partner och de som själva drabbas av krisen måste hjälpa till att tackla den uppkomna situationen: ”Vi är medvetna om att den kris som nu drabbar Etiopien redan knackar på dörren hos alla de givare som kan tänkas bidra, liksom hos vår regering. Men vi vet av erfarenhet att regeringen inte ensam klarar av att tackla de enorma behov som kommer att uppstå. Därför behövs också vår gemensamma förmåga att göra humanitära insatser för att rädda både liv och människors uppehälle”.

Caritas Internationalis lanserade den 18 november 2015 en insamling för att tillsammans med Caritas Etiopien och andra Caritas-organisationer kunna sätta in de akuta åtgärder som nu kommer att behövas. Caritas Sverige ansluter sig till denna insamling.

Därför är nu biståndskontot BG 900-4789 öppet för gåvor som kommer att sändas till den världsvida insamlingen för att hjälpa till att lindra effekterna av torkan i Etiopien. Märk din gåva med ”Etiopien 2015”.

Tack för din gåva!

Hanna Loha och hennes familj får hjälp av Caritas Etiopiens program för ”återhämtning och återuppbyggnad under torkan” (Drought Recovery and Rehabilitation). Av Caritas får de förädlat utsäde för säd och grönsaker, liksom teknisk hjälp.

Bild: Etiopiska katolska kyrkans kansli