”Situationen i Sydsudan är mycket allvarlig”

Inbördeskriget i det unga landet Sydsudan fortsätter och situationen för befolkningen blir allt mer kritisk.

”Ja, situationen är mycket allvarlig. Striderna mellan de båda sidorna fortsätter på flera håll i landet och nu börjar försörjningsläget för befolkningen att bli alltmer kritiskt”, säger Gabriel Yai, ordförande i Caritas Sydsudan till Caritas Sverige under Caritas Internationalis generalförsamling som nu pågår i Rom.

Den 13 maj 2015 röstades Caritas Sydsudan in som det världsvida nätverket Caritas Internationalis 166:e nationella medlemsorganisation. Det är i sig en god nyhet, men samtidigt är detta ett land som lider svårt av inbördeskriget som bröt ut i december 2013.

”Framför allt är det matsäkerheten som är hotad. Kriget har gjort det mycket svårt för jordbruket att fungera och nu ser vi resultatet av det. Skördarna har blivit alltför små och nu hotar bristen på mat att bli akut i och med att regnperioden har börjat”, säger Gabriel Yai.

Regnsäsongen betyder att många vägar blir oframkomliga, vilket ytterligare försvårar situationen för människorna i landet. Distributionen av den mat som kan föras in av hjälporganisationer blir nästan omöjlig med lastbil när vägnätet slås ut mer eller mindre. Gabriel Yai säger att FN under åren har flugit in förnödenheter och mat till befolkningen under regntiden, men att det ännu är osäkert om så kommer att ske i år.

Caritas Sveriges fasteinsamling 2015 går bland annat till internflyktingarna i Sydsudan. Medel från den kommer inom kort att sändas ner till Caritas Sydsudan.

Caritas Sydsudans ordförande Gabriel Yai efter omröstningen den 13 maj 2015 då organisationen röstades in som medlem av Caritas Internationalis.

Bild: Elodie Perriot / Caritas Internationalis