Årets fasteinsamling nådde 1,7 miljoner kronor

Stockholms katolska stifts och Caritas Sveriges fasteinsamling till flyktingar i Mellanöstern och centrala Afrika är nu avslutad i och med att också våra församlingar sänt in sina kollekter.

Totalt nådde årets fasteinsamling 1 672 252 kronor. Detta är ett mycket uppmuntrande resultat och väl i paritet med fjolårets fasteinsamling.

Ett stort tack till alla som bidragit till detta!

Caritas Sverige är vi nu igång med att överföra dessa insamlade medel till Caritas-organisationerna i de sex länder i Mellanöstern och centrala Afrika som nämndes i informationsmaterialet kring insamlingen – Syrien, Irak, Libanon, Jordanien, Sydsudan och Centralafrikanska republiken. De insamlade pengarna går oavkortat vidare till dem som behöver hjälp och stöd och fördelas jämnt mellan dessa sex nationella Caritas.

Medlen kommer att nu att användas av dem i deras pågående projekt som satts upp tillsammans med Caritas Internationalis och som oftast utförs tillsammans med andra Caritas som finns på plats. Alla projekten riktar sig till flyktingar och internflyktingar för att hjälpa dem klara tiden då de är på flykt, men också för att förbereda ett återuppbyggnadsarbete när konflikterna är över.

Än en gång: TACK!