Svårt humanitärt läge i Ukraina

Den humanitära situationen i Ukraina fortsätter att försämras. Det ukrainska socialdepartementet rapporterade den 21 januari 2015 att antalet internflyktingar i landet nu har ökat till 1 miljon människor (en internflykting är en person som är på flykt inom sitt eget land). Dessutom har omkring 600 000 personer flytt utomlands. Tillsammans är det alltså 1,6 miljoner människor som har tvingats lämna östra Ukraina och Krim på grund av den pågående konflikten.

Behovet av hjälp och stöd ökar förstås samtidigt. Därför bedriver nu Caritas Ukraina sin hjälpverksamhet på 19 platser över hela landet och når fram till 40 000 människor med sitt stöd. Mer än hälften av dem (omkring 26 000 personer) befinner sig i de östra delarna av Ukraina där konflikten fortsätter att göra vardagen till en kamp. Den hjälp som Caritas där bidrar med är akut stöd med förbättrad tillgång till mat, kläder och hälsovård, men också hjälp till att skydda sig mot det hårda vintervädret.

Elvira Sultanova, hennes man och deras fyra barn är krimtartarer. För sex månader sedan var de tvungna att överge sitt hus och sina jobb på Krim när regionen införlivades med Ryssland. Nu lever de som internflyktingar i västra Ukraina. Elvira berättar för Caritas Europa att familjen har fått en lägenhet och att hennes man har lyckats få ett deltidsarbete som chaufför vid en närbelägen fabrik. Själv har hon däremot inte hittat ett nytt jobb.

Därför är det mycket svårt att få ekonomin att gå ihop. Men tack vare hjälp från goda grannar och den lokala Caritas-föreningen får Sultanovs hjälp med det som behövs vad gäller mat, hygienartiklar och ibland med hyran när det också behövs.

Ändå, säger Elvira, är det viktigaste stödet som familjen tar emot den som hjälper till att betala den dyra medicin som deras yngsta dotter behöver. Hon har en svår sjukdom som kräver lång behandling.

Caritas Ukraina och Caritas Internationalis har lanserat ett upprop för att stödja det viktiga arbetet med att hjälpa internflyktingarna i Ukraina. Vill du bidra till detta kan du sätta in ditt bidrag på Caritas Sveriges bidragskonto Bg 5810-1312. Märk din gåva ”Ukraina 2015”.

Familjen Sultanov tvingades fly från Krim för ett halvår sedan. De är nu internflyktingar i västra Ukraina.

Bild: Caritas Ukraina