Stiftets fasteinsamling 2015 går till flyktingar i Mellanöstern och Afrika

” Jag var hemlös och ni tog hand om mig”

Flyktingar är medmänniskor som av olika skäl tvingas överge sitt hem, sitt arbete, sin skola och sina vänner. Sin säkerhet. Många tar sin tillflykt i ett annat land, men ännu fler söker skydd någon annanstans inom det egna landet (internflyktingar). År 2013 fanns enligt FN 15,3 miljoner flyktingar i annat land och 28,8 miljoner internflyktingar.

Konflikterna som driver människor på flykt pågår på många ställen i världen. Men två av de svåraste är de fortsätter i Mellanöstern och centrala Afrika. Därför går årets fasteinsamling till:

• syriska och irakiska flyktingar i Syrien, Irak, Libanon och Jordanien och
  • internflyktingar i Sydsudan och Centralafrikanska republiken.

Som kristna och som människor har vi ett ansvar att så gott vi förmår hjälpa vår nästa som lider. Och vi ska då komma ihåg att vår herre Jesus själv började sitt liv som flykting. Det är därför som ett av de skäl som han anger för att ställas på den goda sidan i Människosonens dom är Jag var hemlös och ni tog hand om mig (Matteus 25:35).

Påve Franciskus säger: “Låt oss vara deras nästa, dela deras rädsla och osäkerhet inför framtiden och låt oss gå till konkret handling för att lindra deras lidande” (inför Världsdagen för flyktingar juni 2014).

Informationsbrev om fasteinsamlingen 2015, affischer och fastesparbössor har nu gått ut till alla församlingar i vårt katolska stift och till alla fasta gåvogivare. Caritas Sverige kommer dessutom att om ett par veckor skicka ut mer information om de länder dit de insamlade medlen kommer att skickas efter påsk i år.

Stiftets fasteoffer kommer som vanligt att tas i våra församlingar under mässorna på Palmsöndagen som i år infaller den 29 mars. Då kan också innehållet som samlats i fastesparbössorna under fastan läggas i kollekthåven.

Det är också möjligt att under hela fastan och påsken skänka en gåva direkt till Caritas Sveriges biståndskonto Bg 5810 – 1312. Märk din gåva ”Fastan 2015”.

Alla bidrag som kommer in under fastan, på Palmsöndagen och under påsken kommer som alltid att gå oavkortade till flyktingarna som behöver våra gåvor.

Tack för din gåva!

Ladda ner Fasebrevet 2015 i PDF

Ladda ner Fasteaffisch 2015 i PDF

Människor på flykt i Centralafrikanska republiken. Konflikten i landet har drivit nästan 500 000 människor från deras hem. De flesta är kvar inom landets gränser.

Bild: Caritas Internationalis