Styrelsemedlem i Caritas Syrien dödad

Den 7 april 2015 dödades Safouh Al-Mosleh, medlem i Caritas Syriens centralkommitté, i Aleppo i Syrien. I styrelsen representerade han den grekisk-katolska kyrkan. Han dödades då en artillerigranat slog ned i hans bostad vid Farhat-torget. Kvarteret runt torget är mycket viktigt för de kristna i staden och tre katedraler – den grekisk-katolska, den armeniska och den maronitiska – är belägna i det.

Läget i norra Syrien förvärras nu dagligen, sedan Nusra-fronten erövrade staden Idlib i slutet av mars i år efter fyra dagar av intensiva strider. Idlib ligger i nordvästra Syrien inte långt från huvudvägen mellan Damaskus och Aleppo. Det har gjort att situationen i Aleppo har blivit mycket farlig, eftersom staden nu ligger inklämt mellan två områden som behärskas av var sin radikal islamistisk grupp (IS i Raqqa och Nusra-fronten i Idlib).

Aleppo har nu varit avskuret från omvärlden i mer än tre veckor, utan telekommunikationer, internet och elektricitet. Under den senaste veckan har antalet artilleripjäser som slår ner i staden ökat dag för dag.

Hela Caritas-nätverket runt om i världen sörjer nu Safouh Al-Mosleh tillsammans med Caritas Syrien och dess ordförande biskop Audo, liksom Caritas-medarbetarna i Aleppo.

Må Safouh Al-Mosleh vila i frid.