Caritas Nepal förbereder utökade insatser

Fyra dagar har nu gått sedan den kraftiga jordbävningen lördagen den 25 april 2015 orsakade stor förödelse och död i Nepal. Polisen och armén fortsätter att söka i ruinerna efter nedfallna hus efter överlevande, men dödstalen fortsätter att stiga. Den 28 april sade landets premiärminister att han befarade att upp till 10 000 människor kan ha omkommit.

Caritas Nepal är i full gång med att dela ut nödhjälp till så många som möjligt. Dess direktor fader Pius Perumana SJ säger att skaffa fram nödbostäder och tillfredsställa grundläggande behov som mat och rent vatten har högsta prioritet.

”Caritas Nepal kom igång med sitt arbete redan ett par timmar efter jordbävningen i lördags. Så snart vägarna var framkomliga kunde vi nå fram till vårt kontor och vi samlade ihop vår akutpersonal. Och vi startade genast att dela ut presenningar till skydd för dem som blivit husvilla”, säger han.

Vädret är just nu mycket dåligt i området och det har regnat av och till under de senaste dagarna. Därför är alla typer av nödbostäder ett akut behov bland dem som förlorat sina hem. Problemet är att vägar och annan infrastruktur i detta bergiga land redan före jordskalvet var en utmaning för all slags transport. Efter skalvet har situationen blivit ännu mycket svårare och stora ansträngningar krävs av dem som är engagerade i hjälparbetet.

”Men vi får in fler presenningar till Katmandu från lager utanför huvudstaden. Här har de redan tagit slut. Caritas-nätverket har dessutom lager i Indien och Dubai och mer nödhjälpsutrustning är nu på väg därifrån”, säger fader Perumana.

Av högsta prioritet nu är förstås att få fram mat till dem som måste leva utomhus. Caritas Nepal med stöd av Caritas Australien och CRS (Caritas USA) är bland dem som är aktiva med att distribuera mat och vatten till dess människor. Medarbetare på Caritas Nepal säger att befolkningen hjälper varandra och att man delar med sig av vad man har. Ändå är hjälpbehovet stort i de drabbade delarna av landet.

”Jag har tagit emot ett oräkneligt antal böner om hjälp”, säger Prakash Khadka som arbetar på Caritas Nepal. ”Människor ringer från alla delar av landet. Alldeles nyss ringde en man och sade, att här har 60 hus kollapsat och han bad enträget om hjälp. Vi gör allt vad vi kan.”

Ännu så länge har Caritas Nepals hjälpinsatser koncentrerats till Katmandu. Skälet är att det ännu är mycket svårt att ta sig fram på vägarna utanför huvudstaden. Men under de kommande dagarna siktar Caritas på att få igång arbetet också ute på landsbygden. Det ska ske genom att nödinsatserna kanaliseras genom nätverket av lokala församlingar som katolska kyrkan har i landet. Långsiktiga utvecklingsprogram som Caritas Nepal har på gång på landsbygden är ett annat nätverk som ska mobiliseras.

Detta stöd för insatserna kommer att vara viktigt, eftersom man nu räknar med att omkring 8 miljoner människor i landet har drabbats av konsekvenserna av jordbävningen.

Caritas Nepal har fått ta emot ett enormt stöd från det internationella Caritas-nätverket. Caritas-organisationer från hela världen har uttryckt sin solidaritet och kommit till hjälp på olika sätt. Fader Perumana säger att medarbetarna är mycket tacksamma för den generositet som visats dem, liksom för alla donationer som nu flyter in för.

Se en kort video (på engelska) med fader Perumana genom att klicka här:

Du kan ge en gåva till offren för jordbävningen i Nepal genom Caritas Sverige biståndskonto Bg 5810-1312. Märk din gåva med ”Nepal 2015” på talongen eller överföringen. Alla gåvor går oavkortade till dem som behöver hjälpen.

Presenningar har blivit nödvändiga nödboenden för många i Nepal efter den kraftiga jordbävningen.

Bild: Caritas Australien