Behoven akuta i Nepal efter skalvet

Jordbävningen som drabbade Nepal den 25 april i år har fått förödande konsekvenser. Hittills beräknas omkring 4 000 människor ha mist livet och fler än 7 000 har skadats. Men då har räddningsinsatserna ännu bara kommit igång i de större städerna och på turistorterna. Småningom kommer också rapporter att komma in från landsbygden och där förväntas jordskalvet ha slagit ännu hårdare mot den fattiga befolkningen.

Santosh Kumar Magar är 29 år och katolsk lärare från Assumption Church (Himmelsfärdskyrkan) i huvudstaden Katmandu. När jordbävning ägde rum var han på en prästvigning i staden Okhaldhunga i en avlägsen del i östra Nepal.

”Vid skalvet rusade vi ut på gatan. Det var en fruktansvärd upplevelse. Folket i den lilla staden räddades därför att de hade samlats för att fira prästvigningen”, säger Santosh Kumar Maga till Caritas Nepal.

Efter jordbävningen återvände han hem till Katmandu.

”På vägen såg vi att många hus i byarna hade kollapsat och att de flesta av dem som fortfarande stod kvar hade sprickor genom väggarna. Byborna var ute och när vi kom körande samlades de mitt på vägen och ropade på hjälp.”

I Katmandu har vidsträckta tältläger vuxit upp för de människor som blivit husvilla efter skalvet. Många andra vars hem fortfarande är kvar vågar sig inte dit eftersom kraftiga efterskalv fortsätter att komma med oregelbundna mellanrum.

Caritas Nepal är aktivt och har kunnat bidra med bland annat presenningar så att människor kan få skydd mot regnet och kylan.

”Vi delar ut saker som nu behövs – presenningar, tält och mat. Människornas behov är mycket stort eftersom det redan har gått tre dagar sedan den stora jordbävningen. Deras största behov är att få tak över huvudet. Temperaturen går ned ordentligt på nätterna och det regnar också. Många barn sover utomhus nu och det är en traumatisk upplevelse för dem”, säger fader Pius Perumana SJ som är direktor för Caritas Nepal.

Det internationella Caritas-nätverket är nu igång med att köpa in materiel för att kunna skicka in akuthjälp. Caritas Australien finns redan på plats och CRS (Caritas USA) har kunnat sända materiel från sitt lager i norra Indien och arbetar med Caritas Nepal för att köpa in mer på lokal nivå och i Indien.

”Vad vi kan se här i Katmandu är förstörelsen stor. Många byggnader har rasat eller har stora sprickor. Människor är fångade i rasmassorna och vi vet inte om de fortfarande är vid liv”, säger fader Pius Perumana.

En stor del av Nepal förmodas vara drabbat av jordbävningen. Tusentals hushåll förväntas därför ha akut behov av tillfälligt nödboende, liksom av rent vatten, mat och hygienartiklar.

Du kan sända en gåva till offren för jordbävningen i Nepal till Caritas Sverige biståndskonto Bg 5810-1312. Märk din gåva med ”Nepal 2015” på talongen eller överföringen.

Platsen framför den katolska kyrkan” Assumption Church” i Katmandu har förvandlats till ett tillfälligt boende för människor som drabbats av förödelsen efter jordbävningen.

Bild: Caritas Internationalis