Share the Journey - dela resan

Den 27 september 2017 lanserade Caritas en tvåårig värlsdomfattande kampanj kallad Share the Journey. Påve Franciskus invigde kampanjen inför tusentals personer på Petersplatsen i Rom. Syftet med kampanjen är att skapa starkare relationer mellan invandrare, flyktingar och de samhällen som de reser genom och till.

Kampanjen består både av konkreta åtgärder i form av olika events i länder runt hela världen samt olika former av påverkansarbete.

I sitt påverkansarbete kommer Caritas bland annat lyfta fram två nya så kallade ”Global Compacts” om flyktingar och migration som ska antas av FN i december 2018.

Caritas önskar att dessa två nya internationella avtal kommer att betona rätten till säker och laglig migration och ett ökat skydd av människor som är på väg.

Påven inviger Dela resan

Kampanjen är Caritas svar på påve Franciskus uppmaning att främja en ”kultur av möten”, det vill säga att vi ser på de människor som tvingas flytta med medmänsklighet, att vi öppnar våra hjärtan och sinnen för dem och att vi är beredda att förändras.

Film från påve Francikus invigningstal på Petersplatsen.

Caritas Internationalis generalsekreterare Michel Roy ser att en förändring måste komma – både genom enskilda och regeringar:

"Share the Journey öppnar en möjlighet för att vi ska kunna ersätta fördomar med tolerans. Caritas utmanar den tilltagande likgiltigheten och avståndstagandet, som ofta är konsekvenser av en ökad individualism, och samhällen som tror att människor bara är konsumenter och genom det berövar dem deras mänsklighet".

Lyssna även till kardinal Tagles budskap kring kampanjen:

Mer information om kampanjen